Digitalna znanja

Primjeri dobrih praksi

Podijeli:

17. 03. 2023.

Mapa vještina budućnosti

Projekt Mape poslova i vještina budućnosti telekomunikacijske kompanije A1 Hrvatska, potaknut je istraživanjem The Future of Jobs Report, Svjetskog gospodarskog foruma, prema kojemu će, zbog sve šire primjene strojeva i algoritama u radnim procesima i transformacije industrija te ostalih trendova (demografske promjene, promjene u potrebama potrošača, itd.) do 2025. biti stvoreno 97 milijuna novih radnih mjesta. Istodobno, istraživanje pokazuje da svaki drugi zaposlenik mora steći nove vještine kako bi bio konkurentan u industrijama koje će se najbrže razvijati.

Projekt Mape poslova i vještina budućnosti telekomunikacijske kompanije A1 Hrvatska, potaknut je istraživanjem The Future of Jobs Report, Svjetskog gospodarskog foruma, prema kojemu će, zbog sve šire primjene strojeva i algoritama u radnim procesima i transformacije industrija te ostalih trendova (demografske promjene, promjene u potrebama potrošača, itd.) do 2025. biti stvoreno 97 milijuna novih radnih mjesta. Istodobno, istraživanje pokazuje da svaki drugi zaposlenik mora steći nove vještine kako bi bio konkurentan u industrijama koje će se najbrže razvijati.

94 posto poslodavaca očekuje od svojih zaposlenika da steknu nove vještine na poslu koji rade

Te vještine su, uz kompetencije i znanja potrebna za određeno radno mjesto u nekoj industriji – analitičko razmišljanje, rješavanje problema, aktivno učenje te fleksibilnost i dobro upravljanje stresom. Analiza The Future of Jobs Report Svjetskog ekonomskog foruma pokazuje da, za razliku od 65 posto poslodavaca koji su još 2018. od svojih zaposlenika očekivali da steknu nove vještine na poslu koji rade, to danas očekuje njih 94 posto. Prema istraživanju McKinsey Global Institutea, do 2030. potreba za tehnološkim vještinama rast će 60 posto, a za društvenim i emocionalnim vještinama 26 posto. U Gartnerovu istraživanju čak je 70 posto zaposlenika ocijenilo da nemaju sve potrebne vještine za posao koji obavljaju.

„Svrha Mape vještina budućnosti je pomoći svakom pojedincu ili organizaciji da sazna koja će zanimanja biti najtraženija u narednim godinama i koje tehničke, poslovne, industrijske i soft vještine je za njih potrebno usvojiti. Stvaranjem ove mape želimo pomoći članovima zajednice u kojoj djelujemo da se lakše pripreme i brže prilagode na promjene koje dolaze,” izjavila je Dubravka Štefanac Vinovrški, direktorica korporativnih komunikacija u tvrtki A1 Hrvatska.

Dubravka Štefanac Vinovrški, direktorica korporativnih komunikacija u tvrtki A1 Hrvatska.

Portal o vještinama budućnosti proizvod je suradnje tvrtke A1 Hrvatska, Ministarstva rada, Učilišta Algebra, grupe Selectio i ekspertnog tima u kojem je 27 znanstvenika, profesora, menadžera, stručnjaka iz različitih industrija i osnivača tehnoloških tvrtki. Portal je poseban po tome što prvi u Hrvatskoj analizira i donosi popis vještina za zanimanja budućnosti u top deset industrija. Mapa je interaktivna i predstavlja 100 poželjnih zanimanja budućnosti i 100 zanimanja koja će se sve manje tražiti do 2025. godine u deset industrija prema izvještaju Svjetskog ekonomskog foruma.

Kako bi se doznalo koje nam sve vještine trebaju da bismo bili spremni za 100 zanimanja budućnosti, tim stručnjaka analizirao je najveću i najrelevantniju bazu vještina za sva radna mjesta koja danas postoje u Hrvatskoj. Riječ je o bazi vještina koja je usklađena na razini Europske unije. Uz to, tim je analizirao opise poslova i oglase svjetskih platformi LinkedIn i Glassdoor.

Portal je poseban po tome što prvi u Hrvatskoj analizira i donosi popis vještina za zanimanja budućnosti u top deset industrija

Vještine su, kako smo već naveli, rangirali i definirali stručnjaci iz akademske zajednice i vodećih kompanija u Hrvatskoj, među kojima su: Fakultet elektrotehnike i računarstva, Fakultet organizacije i informatike, Visoko učilište Algebra, Prirodoslovno-matematički fakultet, Zagrebačka škola ekonomije i managementa, Microsoft Hrvatska, A1 Hrvatska, Rimac Automobili, Porsche Digital Croatia, Gideon Brothers, Agrivi, Fortenova, Coca-Cola HBC, Siemens Energy, Electrocoin, Erste grupa, Inchoo, Hrvatski poslovni savjet za održivi razvoj, Udruga CroAI i Selectio.

Riječ je o akademicima i kompanijama koji već danas stvaraju zanimanja budućnosti svjesni potrebe za inovacijama i rastom koji donosi novu vrijednost zaposlenicima, tvrtkama i čitavim ekonomijama.

Stručnjaci uključeni u izradu mape ponudili su svoje viđenje budućnosti u deset gospodarskih grana: informacijskih i komunikacijskih tehnologija, autoindustrije, poljoprivrede i industrije hrane i pića, obrazovanja, financijskih usluga, zdravstva, javnog sektora, energetike, napredne proizvodnje i maloprodaje proizvoda i usluga. Kombiniranjem njihovih predviđanja izrađena je interaktivna mapa. Uz top listu sto poslova budućnosti i sto poslova u padu, daje se i uvid u vještine nužne za budući rad u navedenim industrijama.

„Projekt je dio inicijative „Čini pravu stvar i usvoji vještine budućnosti“ u okviru koje A1 Hrvatska daje potporu programima koji razvijaju vještine za poslove budućnosti. Među njima je poslovni inkubator za PISMO powered by A1 u Novskoj koji postaje regionalni centar gaming industrije. Podršku učenju digitalnih vještina daje također kroz projekte Škola budućnosti, Akademija poslovnih vještina koja je namijenjena NGO sektoru te Sigurni u online okruženju koja educira roditelje. Pokrenut je i jednogodišnji pripravnički program A1 Start za mlade s fokusom na poslove budućnosti”, kaže Iva Turčin, u A1 Hrvatska zadužena za komunikaciju vezanu z korporativnu odgovornost i EU fondove.

Što se tiče Hrvatske, najtraženija zanimanja su podatkovni inženjeri, analitičari i znanstvenici! Najmanje su tražena zanimanja u administraciji i računovodstvu.

Iva Turčin, u A1 Hrvatska zadužena za komunikaciju vezanu uz korporativnu odgovornost i EU fondove.

„Mapu poslova i vještina budućnosti pokrenuli smo prije skoro dvije godine, a do sada smo dobili nekoliko nagrada. U Hrvatskoj dobili smo zlatni Grand Prix HUOJ-a u kategoriji digitalne komunikacije, a na međunarodnoj razini dobili smo brončano priznanje Native Advertising Institute za native kampanju te brončani Stevie Award u kategoriji najbolje PR kampanje. Također Mapa je bila i finalist najprestižnije nagrade u području odnosa s javnošću IPRA Awards” kaže Dubravka Štefanac Vinovrški.

Odmah nakon pokretanja Mapa vještina budućnosti imala je više od 200 tisuća pregleda sadržaja, a najviše su je posjećivali učenici koji su se pripremali za državnu maturu i završne ispite te primjene ispite na fakultetima. Mapa im je pomogla u donošenju odluke o tome koje vještine i znanja trebaju svladati kako bi se lakše snašli na tržištu rada.

Projekt je dio inicijative „Čini pravu stvar i usvoji vještine budućnosti“ u okviru koje A1 Hrvatska daje potporu programima koji razvijaju vještine za poslove budućnosti

„Naš cilj je bio učvrstiti poziciju A1 Hrvatska kao kompanije koja ulaže u društvo znanja i brine o potrebama korisnika i zaposlenika, novih načina rada i cjeloživotnog obrazovanja, ali smo napravili još više. Dobili smo odličan feedback javnosti, ali i poslovne zajednice te obrazovnih institucija koji su podržali Mapu na način da se žele uključiti kao aktivni partneri i zajedno s nama stvarati sadržaj te usmjeravati na kontinuirani reskilling i upskilling kako bi zadovoljili potrebe na tržištu rada, ali i dali priliku svakom da se konstanto razvija, uči i napreduje”, izjavila je Iva Turčin.

Mapa poslova i vještina budućnosti upravo se obogaćuje novim sadržajima, suradnjom s novim stručnjacima te povezuje s partnerima koji provode edukacije za stjecanje vještina potrebnih za obavljanje poslova budućnosti.

„Nalazimo se u ključnom trenutku ekonomske povijesti Hrvatske: vrijednost digitalne ekonomije do 2030. mogla bi doseći 15 posto BDP-a prema istraživanju McKinsey-a iz prošle godine. Recentan snažan razvoj tehnologija umjetne inteligencije dodatno doprinosi rastu digitalne ekonomije. Zato A1 Hrvatska i partneri pozivaju na postizanje nacionalnog konsenzusa o potrebi stvaranja okruženja poticajnog za razvoj vještina budućnosti zaposlenika u Hrvatskoj. Kroz Mapu vještina cilj nam je povećati svjesnost o važnosti izgradnje i nadogradnje vještina za digitalnu ekonomiju”, zaključuje Dubravka Štefanac Vinovrški.

Pogledajte Mapu vještina budućnosti

Saznaj više

  • Ciljana publika:

    Digitalne vještine za sve

  • Digitalna tehnologija / specijalizacija:

    Digitalne vještine

  • Geografski opseg - Država:

    Hrvatska

  • Razina digitalnih vještina:

    Srednja

  • Vrsta inicijative:

    Nacionalna inicijativa

  • Vrsta financiranja:

    Private

  • Datum početka:

    06.01.2021

  • Datum završetka:

    06.01.2025

Povezani sadržaj:

10. 05. 2023.

Ensolva: Primjer edukacije koja prati digitalnu transformaciju procesa nabave

Kako se razvijalo i digitalno transformiralo područje nabave, te kako su rješenja u segmentu e-nabave odjednom postajala dostupna i manjim tvrtkama koje dotad ne bi niti razmišljale o primjeni rješenja ove vrste, tako je i edukacija o ovom području postajala sve važnija. Primjer specijaliziranog softvera Ensolva, proizvoda hrvatske tvrtke RIS, pokazuje kako edukacija korisnika može pratiti brze promjene koje je digitalizacija omogućila u jednom, za tvrtke često ključnom području.

27. 10. 2022.

Elements of AI: Kako je dio hrvatskih građana brzo savladao osnove umjetne inteligencije (AI)

Inicijalni cilj udruge CroAI s hrvatskom lokalizacijom Elements of AI bio je doseći 1% hrvatskog sta-novništva i zainteresirati ga barem za osnove umjetne inteligencije – kako se preko 35.000 građana uključilo u program, taj je cilj vrlo brzo i ispunjen. Ovaj besplatan program edukacije o osnovama um-jetne inteligencije i dalje je dostupan svim zainteresiranim građanima na hrvatskom jeziku.

10. 08. 2023.

Socijalno upozorenje – Italija

Socijalno upozorenje je projekt koji donosi temu digitalne svijesti školama kroz mrežu mladih volontera trenera, svih stručnjaka koji svakodnevno rade s digitalnim tehnologijama. Cilj nije uzbunjivanje ili uzbuna, već informiranje.

01. 03. 2023.

Digitalne vještine i metode kreativnih rješenja za bankarski sektor: Primjer edukacije za menadžment Hrvatske poštanske banke u suradnji s Algebrom

Kontinuirano usavršavanje i nadogradnja znanja i vještina vezanih uz digitalne tehnologije i trendove u podlozi su mnogih procesa digitalne transformacije raznih gospodarskih sektora. Banke su suočene sa značajnim promjenama očekivanja korisnika, ali i brojnim novim prilikama koje im donosi digitalizacija svih procesa. Hrvatska poštanska banka odlučila je višem menadžmentu, u suradnji s MBA poslovnom školom Visokog učilišta Algebra, omogućiti specifičan edukacijski program s naglaskom na digitalne tehnologije koje se smatraju disruptivnima za bankarski sektor, kao i kreativno razmišljanje i rješavanje problema.