Digitalni sektor Hrvatske

Strateški dokumenti

Podijeli:

30. 08. 2024.

"Akademija za vještine u području kibersigurnosti"

Kibersigurnost nije samo sastavni dio sigurnosti građana, poduzeća i država članica, već je nužna i kako bi se osigurala politička stabilnost Unije, stabilnost njezinih demokracija te blagostanje našeg društva i naših poduzeća. Kibersigurnosne prijetnje proteklih su se godina znatno raširile i pojavio se zabrinjavajući trend: sve je više kibernapada na vojnu i civilnu kritičnu infrastrukturu u Uniji. Prijeteći akteri unapređuju svoje sposobnosti te se javljaju nove, hibridne i inovativne prijetnje, kao što je upotreba botova i tehnika koje se temelje na umjetnoj inteligenciji . Treba posebno istaknuti da prijeteći akteri koji upotrebljavaju ucjenjivački softver subjektima redovito uzrokuju znatnu financijsku i reputacijsku štetu . U brojnim kiberincidentima na meti su također bile javne uprave i vlade država članica te europske institucije, tijela i agencije . Stalne su mete napada i financijski i zdravstveni sektor, koji su okosnice društva i gospodarstva . Geopolitičke napetosti povezane s ruskim agresivnim ratom protiv Ukrajine pridonijele su porastu kibersigurnosnih prijetnji i mogle bi destabilizirati naše društvo. Sigurnost Unije nije moguće zajamčiti bez sudjelovanja njezina najvrednijeg kapitala: njezinih stanovnika. Uniji su hitno potrebni stručnjaci koji posjeduju vještine i kompetencije za sprečavanje, otkrivanje i odvraćanje kibernapada te za obranu Unije i njezine najkritičnije infrastrukture od njih i izgradnju njezine otpornosti.

 Povećanjem broja stručnjaka za kibersigurnost do veće konkurentnosti, rasta i otpornosti Unije – „Akademija za vještine u području kibersigurnosti”

  1. Za smanjenje rizika prijeko je potrebno unaprijediti kibersigurnosne vještine

Kibersigurnost nije samo sastavni dio sigurnosti građana, poduzeća i država članica, već je nužna i kako bi se osigurala politička stabilnost Unije, stabilnost njezinih demokracija te blagostanje našeg društva i naših poduzeća. Kibersigurnosne prijetnje proteklih su se godina znatno raširile i pojavio se zabrinjavajući trend: sve je više kibernapada na vojnu i civilnu kritičnu infrastrukturu u Uniji. Prijeteći akteri unapređuju svoje sposobnosti te se javljaju nove, hibridne i inovativne prijetnje, kao što je upotreba botova i tehnika koje se temelje na umjetnoj inteligenciji[1]. Treba posebno istaknuti da prijeteći akteri koji upotrebljavaju ucjenjivački softver subjektima redovito uzrokuju znatnu financijsku i reputacijsku štetu[2].

U brojnim kiberincidentima na meti su također bile javne uprave i vlade država članica te europske institucije, tijela i agencije[3]. Stalne su mete napada i financijski[4] i zdravstveni[5] sektor, koji su okosnice društva i gospodarstva[6]. Geopolitičke napetosti povezane s ruskim agresivnim ratom protiv Ukrajine[7] pridonijele su porastu kibersigurnosnih prijetnji i mogle bi destabilizirati naše društvo. Sigurnost Unije nije moguće zajamčiti bez sudjelovanja njezina najvrednijeg kapitala: njezinih stanovnika. Uniji su hitno potrebni stručnjaci koji posjeduju vještine i kompetencije za sprečavanje, otkrivanje i odvraćanje kibernapada te za obranu Unije i njezine najkritičnije infrastrukture od njih i izgradnju njezine otpornosti.

Manjak stručnjaka za kibersigurnost i dalje ometa konkurentnost i rast Europe, koji u velikoj mjeri ovise o razvoju i širenju upotrebe strateških digitalnih tehnologija (npr. umjetna inteligencija, 5G tehnologija i računalstvo u oblaku). Kako bi Unija i dalje mogla razvijati ključne napredne tehnologije u globalnom okruženju, potrebna joj je kvalificirana radna snaga u području kibersigurnosti.

Da bi se Unija pripremila za te promjenjive prijetnje i suočila s njima te da bi se potaknula njezina konkurentnost, politika EU-a u području kibersigurnosti proteklih je godina znatno unaprijeđena te je donesen niz inicijativa, kao što su Strategija EU-a za kibersigurnost za digitalno desetljeće[8], revidirana Direktiva o sigurnosti mrežnih i informacijskih sustava (Direktiva NIS 2)[9], sektorsko zakonodavstvo EU-a u području kibersigurnosti[10], politika kiberobrane EU-a[11], Akt o kiberotpornosti[12] i Akt o kibersolidarnosti, koji je Komisija predložila zajedno s ovom Komunikacijom. Međutim, ciljevi tih zakonodavnih akata neće se ostvariti bez kvalificiranih osoba potrebnih za njihovu provedbu. Osnovno znanje o kibersigurnosti općoj se populaciji prenosi inicijativama kojima se podupire razvoj općih vještina potrebnih za sudjelovanje u društvu[13], no kompetentna radna snaga u javnom i privatnom sektoru, na nacionalnoj razini i na razini Unije, među ostalim u normizacijskim organizacijama, od presudne je važnosti za ispunjavanje pravnih i političkih zahtjeva u području kibersigurnosti.

Sigurnost i konkurentnost Unije stoga ovise o stručnoj i kvalificiranoj radnoj snazi u području kibersigurnosti. Međutim, Unija se suočava s velikim manjkom kvalificiranih stručnjaka za kibersigurnost, zbog čega je zajedno s državama članicama, poduzećima i građanima izložena riziku od kiberincidenata. U Europskoj uniji je 2022. nedostajalo od 260 000[14]  do 500 000[15] stručnjaka za kibersigurnost, a potrebe Unije za radnom snagom u području kibersigurnosti procijenjene su na 883 000 stručnjaka[16], što ukazuje na nesrazmjer između dostupnih i traženih vještina na tržištu rada. Usto, na radnu snagu u području kibersigurnosti negativno utječu pogrešne predodžbe povezane s njezinom tehničkom prirodom te ona i dalje ne uspijeva privući žene, koje čine 20 % diplomiranih stručnjaka za kibersigurnost[17] i 19 % stručnjaka za informacijske i komunikacijske tehnologije (IKT)[18]. Kako bi se riješio taj problem, u europskom programu politike za digitalno desetljeće do 2030.[19] postavljen je cilj da se do 2030. broj stručnjaka za IKT poveća za 20 milijuna s podjednakim udjelom žena i muškaraca. Nadalje, za provedbu nove politike EU-a potrebna je primjereno kvalificirana i dovoljno velika radna snaga. Na primjer, više od 42 % viših informatičkih rukovoditelja u industriji financijskih usluga istaknulo je nedostatak kibersigurnosnih vještina i stručnosti kao najvažniji izazov za njihovo poduzeće u području kiberobrane i upravljanja incidentima[20], i to u trenutku kad moraju provoditi sektorsko zakonodavstvo u području kibersigurnosti, primjerice Akt o digitalnoj operativnoj otpornosti.

Tržište rada dodatno ograničava i to što poslodavci nerado ulažu u ljudski kapital te traže već osposobljenu i iskusnu radnu snagu[21]. To ograničenje utječe na sve vrste poduzeća, uključujući mala i srednja poduzeća (MSP-ovi), koja čine 99 % svih poduzeća u Uniji[22]. Javne uprave također se suočavaju s velikim izazovom jer su česta meta kibersigurnosnih incidenata i najviše osjećaju njihove posljedice[23].

Problem nedostatka stručnih kibersigurnosnih kadrova stoga je potrebno hitno riješiti jer o tome ovise sigurnost i konkurentnost Unije.

Dokument pročitajte ovdje: Akademija za vještine u području kibersigurnosti

Saznaj više

  • Ciljana publika:

    Digitalne vještine stručnjaka u području IKT-a i drugih digitalnih stručnjaka.

  • Digitalna tehnologija / specijalizacija:

    Cybersecurity

  • Razina digitalnih vještina:

    Srednja

  • Geografski opseg - Država:

    Europska Unija

  • Ciljani jezik:

    Hrvatski

  • Vrsta inicijative:

    Institucionalna inicijativa EU-a

  • Organizacija:

  • Proračun:

    -

  • Uključivanje dionika:

    -

Povezani sadržaj:

Objavljeno 30. 08. 2024.

PRIRUČNIK EUROPSKI OKVIR ZA VJEŠTINE U PODRUČJU KIBERSIGURNOSTI (ECSF)

Nedostatak radne snage u kibernetičkoj sigurnosti i nedostatak vještina glavni su problem i za gospodarski razvoj i za nacionalnu sigurnost. Ispitivanjem problema ENISA je utvrdila potrebu Europe za sveobuhvatnim pristupom definiranju skupa uloga i vještina u području kibersigurnosti koje bi se mogle iskoristiti za smanjenje nedostatka vještina i nedostatka vještina. ENISA je radila na razvoju takvog okvira i predstavlja Europski okvir za vještine u području kibersigurnosti (ECSF), čiji je cilj ojačati europsku kulturu kibersigurnosti pružanjem zajedničkog europskog jezika u svim zajednicama, čime se čini ključan korak naprijed prema digitalnoj budućnosti Europe.

Objavljeno 30. 08. 2024.

Strategija digitalne Hrvatske 2032.

Stvaranjem regulatornog, investicijskog i poreznog okruženja koje djeluje poticajno na tehnološki razvoj i inovacije, ulaganjem u digitalne kompetencije građana i povećanjem broja stručnjaka u informacijsko-komunikacijskim tehnologijama, kako u privatnom tako i javnom sektoru, te primjenom naprednih tehnologija u javnim i tržišnim djelatnostima, Hrvatska 2032. godine želi biti zemlja digitalno i gospodarski konkurentnih poduzeća i digitalizirane javne uprave s personaliziranim javnim uslugama.

Objavljeno 30. 08. 2024.

Povelja o digitalnim radnim mjestima

Nacionalna koalicija za digitalne vještine i radna mjesta donosi ovu Povelju o digitalnim radnim mjestima, sa sedam (7) ciljeva i osamnaest (18) prioriteta razvoja digitalnih radnih mjesta. Povelja je zamišljena kao alat članovima, partnerima i zainteresiranim stranama da lakše kreiraju, usklađuju i predlažu vlastite mjere u cilju sinergijskog adresiranja pojedinih prioriteta u ostvarenju zajedničkog cilja – povećanog broja trajno zaposlenih pojedinaca, na dobro plaćenim, globalno kompetitivnim i sigurnim radnim mjestima, koji će svojim radom stvarati dodatnu vrijednost za hrvatsko društvo.

Objavljeno 30. 08. 2024.

Memorandum o osnivanju Nacionalne Koalicije za digitalne vještine i radna mjesta u Republici Hrvatskoj

Nacionalna digitalna koalicija neformalna je platforma putem koje potpisnice Memoranduma zajednički provode aktivnosti vezane uz problematiku nedostatka radnika s digitalnim vještinama. Koalicija nema pravnu osobnost.