Ljudi mogu sigurno voziti do željenog odredišta slijedeći prometna pravila i dogovorene kodekse ponašanja, a da ne znaju nužno kako motor automobila radi. Sada primijenimo istu analogiju kad razmišljamo o interakciji ljudi sa sustavima umjetne inteligencije, kao što su digitalni asistenti koji upotrebljavaju prepoznavanje glasa ili algoritmi koji nas vode do sljedećeg filma koji ćemo gledati.
Novim ažuriranjem
okvira DigComp 2.2 korisnicima se nastoji pružiti osnovno znanje o tome što sustavi umjetne inteligencije rade, a što ne, te se uvode neka osnovna načela koja treba imati na umu pri interakciji sa sustavima umjetne inteligencije. To može pomoći građanima da postanu samouvjereniji, kritičniji, a opet otvoreniji korisnici današnjih tehnologija, uz istodobno ublažavanje rizika povezanih sa sigurnošću, osobnim podacima i privatnošću.
Umjetna inteligencija je posvuda, ali jesmo li svjesni toga?
Mnoge svakodnevne tehnologije koriste i integriraju neku vrstu umjetne inteligencije. Na primjer, AI se može koristiti za prevođenje glasovnih naredbi u konkretnu radnju – poput poziva ili paljenja svjetala. Ljudi često nisu svjesni da takvi sustavi prikupljaju osobne podatke o korisniku i njegovim radnjama te ne shvaćaju kako se ti podaci mogu upotrebljavati u brojne svrhe (npr. učenje novih algoritama umjetne inteligencije, razmjena podataka s trećim stranama). To naravno donosi niz pitanja privatnosti ili sigurnosti.
Ažuriranje
okvira DigComp 2.2 uključuje dodatak s više od 70 primjera koji ljudima mogu pomoći da bolje razumiju gdje i u kojim situacijama u svakodnevnom životu mogu očekivati da će se susresti sa sustavima umjetne inteligencije. Navode se i praktični primjeri načina na koje su nove tehnologije prožimale naš svakodnevni život.
Kako nam DigComp 2.2 može pomoći u razumijevanju sustava umjetne inteligencije?
U ovom najnovijem ažuriranju okvira navedene su tri vrste primjera kako bi se bolje razumjelo što UI sustavi rade, a što ne:
- Primjeri znanja usmjereni su na činjenice, načela i prakse. Pouzdano i sigurno surađivati sa sustavima umjetne inteligencije znači biti svjestan načina na koji tražilice, društveni mediji i platforme sadržaja upotrebljavaju algoritme umjetne inteligencije za generiranje odgovora prilagođenih preferencijama pojedinačnog korisnika (taj vam broj pomaže da ga pronađete u publikaciji: Umjetna inteligencija 03, str. 78.).
- Primjeri vještina koje su usmjerene na sposobnost primjene znanja u interakciji sa sustavima umjetne inteligencije. To znači znati kako izmijeniti korisničke konfiguracije (npr. u aplikacijama, softveru, digitalnim platformama) kako bi se omogućilo, spriječilo ili moderiralo da UI sustav prati, prikuplja ili analizira podatke (na primjer, isključivanje praćenja lokacije na našim telefonima itd.). (AI 35, str. 80.)
- Primjeri stavova povezani su s ljudskim djelovanjem i kontrolom te upućuju na raspoloženje ili način razmišljanja za djelovanje. To znači biti otvoren za UI sustave koji pomažu ljudima da donose informirane odluke u skladu sa svojim ciljevima (npr. korisnik aktivno odlučuje hoće li djelovati na temelju preporuke).
Svi primjeri povezani su s postojećim kompetencijama DigComp-a s idejom da će pomoći dizajnerima obrazovnih kurikuluma i pružateljima osposobljavanja da osvježe svoj sadržaj osposobljavanja i bolje ilustriraju primjenu i integraciju novih tehnologija u svakodnevni život.
Stjecanje povjerenja u borbu protiv lažnih vijesti i dezinformacija
Nove teme u ažuriranju dotiču se trenutačnih pojava koje često pojačavaju dezinformacije na platformama društvenih medija kao što su filtar-mjehurići (pristranost uzrokovana algoritmom koji ograničava informacije koje korisnik vidi na temelju svojih prethodnih aktivnosti) i komore jeke (situacija u kojoj korisnici primaju informacije na internetu, što jača njihova postojeća stajališta bez suočavanja s suprotstavljenim perspektivama). Primjeri pokazuju i uvjerljive krivotvorene sadržaje i druge automatizirane oblike sadržaja stvorenog umjetnom inteligencijom.
Usredotočuju se i na pitanja privatnosti pri suradnji sa sustavima umjetne inteligencije koji bi mogli dijeliti osobne podatke strećim stranama i razotkrivaju osnovna pitanja koja moramo postaviti prije aktiviranja softvera za prepoznavanje lica ili digitalnog asistenta na našem telefonu. Primjerima
iz okvira DigComp 2.2 o osobama koje su u interakciji sa sustavima umjetne inteligencije nastoji se stvoriti slika današnjeg svijeta i pomoći ljudima da se samouvjereno, kritički i sigurno uključe u svakodnevne tehnologije, posebno one koje pokreće umjetna inteligencija. Drugi je cilj osnažiti građane da imaju veću kontrolu nad vlastitim cjeloživotnim učenjem kako bi ostali informirani o sustavima umjetne inteligencije i onome što nazivamo „izradom podataka” u svakom aspektu našeg života. Naposljetku, jedan je od ciljeva pomoći ljudima u rješavanju etičkih pitanja povezanih s digitalnim praksama, kao što je pitanje ljudske autonomije, na kojem se temelje mnoge vrijednosti EU-a. Na tim se ciljevima temelji i Akcijski plan Europske komisije za digitalno obrazovanje, čiji je cilj poboljšati digitalne vještine i kompetencije građana za digitalnu transformaciju.
Cijelo izvješće pročitajte ovdje.
Ostali predstojeći poslovi povezani s Akcijskim planom za digitalno obrazovanje uključuju:
- Smjernice za nastavno osoblje o etičkom rješavanju pitanja umjetne inteligencije i podataka
- Donošenje Prijedloga preporuke Vijeća o poboljšanju prenošenja digitalnih vještina u obrazovanju
O autoru
Dr. Vuorikari je glavni istražitelj za DigComp 2.2. Njezin je rad usmjeren na razvoj boljeg razumijevanja znanja, vještina i stavova koji građanima pomažu da se samouvjereno, kritički i sigurno uključe u digitalne tehnologije, uključujući sustave umjetne inteligencije. Od srpnja 2013. do kolovoza 2022. pridružila se Zajedničkom istraživačkom centru (JRC) Europske komisije. Diplomirala je na području obrazovanja (M.Ed 1998. u Finskoj), hipermedije (DEA 1999. u Francuskoj), a doktorirala je 2009. godine.
O Zajedničkom istraživačkom centru (JRC)
Zajednički istraživački centar Komisijina je služba za znanost i znanje. JRC zapošljava znanstvenike za provođenje istraživanja radi pružanja neovisnih znanstvenih savjeta i potpore EU-u. Znanstveni centar EU-a glavna je internetska stranica JRC-a.
©Viacheslav Iakobchuk
Saznaj više
-
Digitalna tehnologija / specijalizacija:
Umjetna inteligencija
-
Razina digitalnih vještina:
Osnovno
Srednja
Napredno
Stručnjak za digitalni sektor
-
Geografski opseg - Država:
Europska Unija
-
Vrsta inicijative:
Institucionalna inicijativa EU-a