20. 04. 2023.

Obrazovanjem do zanimanja budućnosti

Konferencija EDUkarijera

Hrvatska gospodarska komora održala je danas konferenciju EDUkarijera pod sloganom Obrazovanjem do zanimanja budućnosti. Na događaju je predstavljeno istraživanje o potrebama za dodatnim znanjima i vještinama na tržištu rada. Istraživanje je provedeno među 560 srednjih i velikih tvrtki te 370 građana. Rezultati istraživanja pokazuju da postoji značajno razilaženje kada je u pitanju lista prioriteta zaposlenika i poslodavaca.

Poslovi budućnosti prema mišljenju poslodavaca današnja su deficitarna zanimanja iz područja zanatskih poslova (električar, stolar, krojač i šivač, mesar, vodoinstalater) te profesije u sferi zelene i digitalne tranzicije. Što se tiče zaposlenika prilike za edukaciju su jedan od vodećih prioriteta, no istraživanje je pokazalo da gotovo 40 posto ispitanih poslodavaca nema predviđen budžet za edukacije zaposlenika.

Prema istraživanju, poslodavcima je najteže pronaći zaposlenike sa srednjom stručnom spremom (41%), a gotovo jednako zahtjevno je naći zaposlenike s visokom stručnom spremom (28%) kao one niskokvalificirane (25%).

U Hrvatskoj je oko 70 posto učenika uključeno u strukovno obrazovanje, što je više od prosjeka EU, ali upitna je tržišna opravdanost tih kvalifikacija. Naime, do 2030. godine u sustav obrazovanja ući će nešto manje od pola milijuna mladih koje treba usmjeriti na upis u škole nakon kojih će moći naći posao. Stoga je nužno jače povezivanje učenika i poslodavaca, treba zaživjeti model učenja temeljen na radu, zaključeno je na jednoj od panel rasprava.

Osim što se mijenja, tržište rada postalo je mobilnije u odnosu na prethodne godine. Istraživanje je, među ostalim, pokazalo i da je svaki četvrti ispitani zaposlenik u posljednjih godinu dana bio na jednom ili više razgovora za posao. Ta mobilnost izazov je za poslodavce. Što se tiče zaposlenika, pandemija ih je dodatno potakla na traženje novih vještina, a to je i ono što i poslodavci se više traže.

Konferencija EDUkarijera potvrdila je da je važno snažnije povezivanje obrazovnog sustava i gospodarstva, ali i usklađivanje želja i potreba zaposlenika i poslodavaca. Primjerice poslodavcima je rad u timu na prvom mjestu dok je zaposlenicima to jedna od najmanje važnih stavki. Uz to, Validacija rada djelatnika zaposlenicima je važna dok poslodavcima uopće nije na listi prioriteta.

Nužno jače povezivanje učenika i poslodavaca, treba zaživjeti model učenja temeljen na radu, zaključeno je na jednoj od panel rasprava. Foto:HGK

Više pojedinosti