Nazad

eSkills arhiva

Podijeli:

25. 11. 2016.

eSkills inicijativa ostvarila pozitivne pomake, povećala interes mladih za upise na tehničke i računarske studije u Hrvatskoj

Tijekom pet godina djelovanja hrvatski ogranak inicijative eSkills for Jobs organizirao je preko 100 događaja, dotaknuo više od 2,5 milijuna ljudi, ostvario značajnu medijsku podršku i podršku brojnih javnih osoba, a posebno raduje što je porastao interes i upis mladih na tehničke i računarske studije.

Tijekom pet godina djelovanja hrvatski ogranak inicijative eSkills for Jobs organizirao je preko 100 događaja, dotaknuo više od 2,5 milijuna ljudi, ostvario značajnu medijsku podršku i podršku brojnih javnih osoba, a posebno raduje što je porastao interes i upis mladih na tehničke i računarske studije.

ZAGREB, 24. studenoga 2016. – Danas je u prostorima Kulturno informativnog centra Zagreb održana zaključna konferencija hrvatskog ogranka inicijative „eSkills for Jobs“. U sklopu događanja predstavljeni su rezultati koje je inicijativa ostvarila u proteklih šest godina, okupivši oko inicijative najvažnije partnere iz svijeta obrazovanja, zapošljavanja i ICT industrije. Predstavljeni su i iznimni pomaci koji su ostvareni na polju popularizacije digitalnih zanimanja i ICT vještina prema mladima, što je bio i glavni cilj projekta.

ICT sektor u Hrvatskoj kontinuirano raste, zapošljava preko 32.000 ljudi, pri čemu hrvatske IT kompanije bilježe uzlazni trend rasta izvoza zadnjih godina. Ključni resursi za daljnji rast i razvoj ICT industrije su upravo ljudi. Otvaraju se nova radna mjesta koje poslodavci moraju popuniti ako se želi dalje nastaviti sa sektorskim rastom. Kronični deficit za ICT profesionalcima na tržištu rada, prisutan je kako kod nas, tako i u EU te je glavni razlog što je Europska komisija pokrenula ovu kampanju 2010.

„eSkills for Jobs“ inicijativa u Hrvatskoj djeluje od 2012. godine te je do danas organizirala preko stotinu različitih eSkills događanja, u svrhu jače popularizacije ICT zanimanja, a provedenim aktivnostima je dotaknuto više od 2,5 milijuna ljudi. Objavljeno je preko 500 članaka u medijima, u svrhu populariziranja ICT karijera te je uspješno povećan broj prijava i interes za upise na ICT studije, dok su istovremeno obrazovne institucije povećale kvote za upis na takve studije. eSkills aktivnostima tijekom djelovanja podršku su dale brojne osobe iz javnog i političkog života, pa čak i estradnog, koje su podržale projekt i dale svoju glas određenim aktivnostima.

Hrvatska je na studijima iz područja računarstva i informatike ostvarila značajne pomake u pozitivnom smjeru. Jedna smo od EU zemalja koja je uspjela preokrenuti silazni trend interesa za ICT studijima u pozitivnom smjeru. Time se samo pokazalo koliko još potencijala na tržištu ima te  koliko je važno otvoriti javni dijalog s predstavnicima središnje vlasti, akademske zajednice, poslodavaca i pojedinaca koji traže sigurnost kroz zapošljivost i karijeru. Samo zajedničkim i koordiniranim djelovanjem na više frontova moguće je napraviti značajnije promjene“, naglasio je Hrvoje Balen, nacionalni koordinator eSkills inicijative u RH.

Hrvoje Balen, nacionalni koordinator eSkills inicijative u Hrvatskoj

Hrvoje Balen, nacionalni koordinator eSkills inicijative u Hrvatskoj

U sklopu konferencije za medije predstavljeni su i rezultati Agencije za znanost i visoko obrazovanje, koja je provela kvalitativnu analizu podataka o upisima na ICT i srodne studije te usporedila podatke o interesu mladih za studiranjem u tim područjima. Analizirani su podaci Središnjeg prijavnog ureda Agencije koje je centralno mjesto prijava na sva visoka učilišta u Hrvatskoj, a prikupljeni su kroz Nacionalni informacijski sustav prijava koji je u funkciji od 2010. godine. Ovom se analizom, koja se sada provodi treću godinu za redom, nastoje pratiti trendovi interesa mladih za informatičkim studijima, s kojih trenutno izlazi najtraženiji kadar na tržištu rada.

Analiza je pokazala da kontinuirano raste interes mladih ljudi za upise na ICT studije, udio prijava studenata na ICT studije od ukupnog broja zainteresiranih, iznosio je 9 posto, odnosno ostvareno je 18.118 prijava za upis za neki od tehničko računarskih studija. Što se tiče škola iz kojih dolazi najviše prijava za ICT studije, još uvijek prednjače strukovne škole, dok nešto manje prijava dolazi iz gimnazija. No trend interesa i jednih i drugih je u uzlaznoj putanji, što je pozitivno.

U pogledu interesa za studijskim programima, najveći je broj prijava i interesa koji također raste pokazuje se za računarske studije te studije informacijskih i komunikacijskih znanosti, a nešto manji za matematiku.

Zanimljivo je primijetiti da kandidati koji prijavljuju ICT studije imaju nešto više ocjene iz matematike u odnosu na prosjek svih kandidata – koji iznosi (4). Pritom najvišu ocjenu iz matematike imaju kandidati koji prijavljuju računarstvo (4,1), potom oni koji prijavljuju matematiku (4), informacijsko-komunikacijske znanosti (3,2) te poslovnu informatiku (3). Također pokazalo se da je kvaliteta ocjena iz matematike kod ulaznih kandidata na ICT studije nešto porasla u odnosu na prethodnu godinu.

Što se tiče spolne zastupljenosti na ICT studijima, vidljivo je računarstva dominantno muško znanstveno polje, s udjelom od 87,4 muških studenata i svega 12,59 studentica.

Zanimljiv je podatak da zapravo imamo povećanje broja upisanih na ICT studije, koji pokazuju uzlazan trend godinu za godinom, no zanimljivo je da se kvota za upise na ICT studije i dalje ne popunjava do kraja. Riječ je ponajviše o slobodnim mjestima na akreditiranim izvanrednim studijima ili privatnim visokim učilištima, koja podrazumijevaju određenu financijsku participaciju studenata. U ovom trenutku, kada gospodarske potrebe nadilaze ponudu na tržištu rada, ova mjesta uz druge aktivne mjere, mogu predstavljati jednu od ekonomski najisplativijih opcija rješavanja nedostatka ljudi.

Analiza je pokazala kako imamo pozitivne trendove i u interesu, i u broju prijava, i u broju upisanih te da općenito raste stupanj interesa mladih za ICT studije. To su pozitivni i važni rezultati i poruka za tržište rada, ali je analiza također ukazala na alarmantan podatak da značajan broj studenata odustaje od studija već na 1. fakultetskoj godini (u prosjeku čak 40 posto). Kao razlozi najčešće se navode pogrešno odabran studij (35 posto), pretežak studij (35 posto) i loši materijalne uvjete (10 posto).

Odustajanje od ICT studija je ozbiljan problem kojeg trebaju rješavati ne samo visoka učilišta već i svi dionici koji su uložili napore u popularizaciju tih studija među mladima.“, zaključio je Igor Drvodelić, pomoćnik ravnateljice Agencije za znanost i visoko obrazovanje, koji je analizu predstavio.

Igor Drvodelić, pomoćnik ravnateljice Agencije za znanost i visoko obrazovanje

Igor Drvodelić, pomoćnik ravnateljice Agencije za znanost i visoko obrazovanje

eSkills projekt završava u formi u kojoj je do sada funkcionirao, postoje druge inicijative koje se spuštaju na nacionalnu razinu gdje bi navedeni programi i aktivnosti koji su pokrenuti trebali nastaviti funkcionirati, što se nadamo da će biti ostvareno za dobrobit daljnjeg razvoja ICT sektora kod nas. Europska komisija prepušta razvoj strategije i odgovornost za daljnji rast ICT industrije te provedbu aktivnosti za povećanja ICT kadra na „Nacionalne koalicije za digitalna radna mjesta i vještine“.

S obzirom da EU prebacuje odgovornost za nastavak ovog projekta na države članice, a u proteklih pet godina je izgrađena odlična platforma za komunikaciju dionika i praćenje ljudskih potencijala u ICT sektoru, apeliramo na hrvatsku Vladu da nas uključi u izradu Strategije razvoja digitalnih vještina i radnih mjesta te aktivno nastavi raditi na ovim važnim projektima koji su od velikog interesa za razvoj domaće ICT industrije.“, zaključio je konferenciju Hrvoje Balen.

Prezentacije s današnje konferencije za medije (PDF):

eSkills for Jobs: Rezultati i strategija za dalje

Trendovi interesa za ICT studije