03. 10. 2023.

Strategija digitalne transformacije i podataka: Razgovor s izvršnim direktorom Ensensor Insighta

Pročitajte ovaj članak, gdje imamo zadovoljstvo razgovarati s Kristian Voss Sørensen, izvršnim direktorom i osnivačem Ensensor Insighta. Intervju se usredotočuje na njegovo putovanje kao poduzetnika i njegova stajališta o digitalizaciji i razvoju poslovanja temeljenog na podacima.

Dobio sam ideju da pokrenem vlastiti posao prije nekoliko godina, držeći globalnu poziciju gdje sam bio odgovoran za strateške partnere saveza. Ovdje je svrha bila učiniti podatke tvrtke dostupnima novim segmentima kupaca putem platformi trećih strana. Treće strane mogle bi ih zatim kombinirati s vlastitim podacima i prodavati ih svojim kupcima uz naknadu. Pomalo poput filmova i glazbenih tvrtki koje svoje proizvode čine dostupnima putem Netflixa i Spotifyja.”

Zapanjilo me da su mnoge tvrtke s kojima sam radio bile tradicionalne tvrtke koje su prolazile kroz ogromne procese digitalizacije.  Sada su odjednom sjedili s tona uzbudljivih vrijednih podataka i razvili digitalne proizvode. Morali su shvatiti kako komercijalizirati te nove digitalne usluge, a ja sam mogao vidjeti da se njihova stručnost nalazi u sasvim različitim područjima. Kako pakirati podatke kao proizvod i kako uzeti pravi novac za podatkovni proizvod uz zaštitu intelektualnog vlasništva tvrtke? To nije bila osnovna kompetencija tvrtki, ali tvrtka za koju sam radio, s cijelim svijetom kao svojim tržištem, nismo učinili ništa drugo i to nismo učinili posljednjih 50 godina. To je temeljna kompetencija koja je ključna za poduzeće u digitalnoj transformaciji. Stoga sam mislio da će tradicionalnim poduzećima možda trebati netko poput mene da im pomogne u procesu digitalne transformacije i kako maksimalno povećavaju vrijednost svojih podataka i digitalnih usluga koje iz njih proizlaze. To je bio početak ideje. Zatim sam radio na rafiniranju i rezanju komercijalnog modela, a prije godinu dana sam pripremio konačni model, osnovao vlastitu tvrtku i otišao uživo.

Postoje mnoge uzbudljive mogućnosti i zanimljive tvrtke s kojima dolazim u kontakt. Vidim da još uvijek postoje mnoga poduzeća koja su vrlo rano u fazi digitalizacije. Uglavnom rade na tome kako mogu koristiti podatke za donošenje odluka. Još uvijek ne rade toliko na tome kako mogu iskoristiti svoje podatke i stručnost za stvaranje digitalnih proizvoda. Ovdje su gotovo nezamislive nove zarade ideje, na koje mogu skrenuti pozornost, između ostalog, sa svojim iskustvom iz informacijskog sektora koji je bio takav u posljednjih 20 – 30 godina. To je stvarno uzbudljivo putovanje s puno mogućnosti za rast.

Kao novi poduzetnik, prihvatili ste poziv da se pridružite koaliciji u DSJC-u. Što te je natjeralo da to učiniš?

Kad sam dobio poziv, pročitao sam malo o tome što je koalicija i što me stvarno zanima. Posebno je lansiranje svih tih novih rješenja umjetne inteligencije po prvi put postalo široko dostupno svima, možete to nazvati u načelu. Tamo vidim da ako stvarno ne razvijete svoje digitalne vještine i potpuno ste ažurirani o tome kako se mogu koristiti, onda ćete u budućnosti stvarno brzo biti odbačeni. Stoga smatram da je cijeli koncept DSJC-a vrlo relevantan: Kako razvijate te digitalne vještine kako biste postali još snažniji i relevantniji na tržištu rada? To neće postati manje važno kako vrijeme prolazi, a digitalni proizvodi i dalje će se razvijati sve većom brzinom, s umjetnom inteligencijom kao nevjerojatno moćnom komponentom kao fokusom.

U DSJC-Danmarku pripremili smo povelju koja se također dotiče tema koje ste spomenuli. Što misliš o tome?

Mislim da je svijet već vrlo podijeljen na, možda relativno malu skupinu ljudi koji već žive u potpuno digitalnom svijetu, koji je njihov svakodnevni život. Zatim postoji relativno velika skupina, koja može biti u kontaktu s digitalizacijom i koristiti je malo, ali nije mega-oštra na njoj, i osjeća se pomalo neodoljivo. Onda postoji cijela grupa koja ga zapravo koristi nevjerojatno malo. Mislim da posebno za grupu koja ga uopće ne koristi, i za one koji još uvijek mogu biti malo uplašeni time:  Ovdje je super važno da se uključite u skretanje pozornosti na sve mogućnosti koje postoje s pomoću digitalnih alata. Oni zapravo mogu postati ogromna pomoć sebi i s tim razumijevanjem čine ga manje zastrašujućim. Mislim da je vrlo važno usredotočiti se na to kako bi se izbjegao sve veći digitalni jaz u društvu.

Danska je mala zemlja, gdje smo na sreću daleko ispred digitalizacije. Međutim, Danska nema toliko velikih tvrtki i nije među zemljama svijeta koje najviše ulažu u digitalne alate i umjetnu inteligenciju. Zato je zaista važno da ostanemo na nogama i ostanemo ispred krivulje kako bismo iskoristili svoje znanje kako bismo što bolje iskoristili digitalizaciju i umjetnu inteligenciju. Zato što tada imamo i giga priliku da se stvarno snažno pozicioniramo u budućnosti i visoko ubrzavamo digitalni svijet.

Gdje vi i vaša tvrtka možete napraviti razliku u tom programu umjetne inteligencije?

Usredotočimo se na to kako možemo pomoći poduzećima da vide kako dobivaju maksimalnu vrijednost digitalne transformacije s pomoću podataka i stručnosti koji iz nje proizlaze. To može biti zbog činjenice da, kao dio digitalizacije, odjednom imate nevjerojatno mnogo novih podataka, koje prije niste imali, ali koji sadrže puno vrijednih znanja i povijesti o poslovanju i sektoru u kojem posluju. Kako sve te podatke možete staviti u igru na takav način da zapravo stvaraju ozbiljnu dodanu vrijednost i rast kako za samu tvrtku, ali možda i za njihove poslovne partnere, kako dobavljače tako i kupce. To također može biti ulaznica za potpuno nova tržišta na lokalnoj i globalnoj razini. Drugim riječima, možemo pomoći poduzećima da steknu uvid u i zatim razviju strategiju za razvoj nove vrijednosti koju dobivaju kroz svoje inicijative digitalizacije.

Tko je tipičan klijent?

To je već 100 % digitalna tvrtka, ali može biti i tradicionalna tvrtka koja je u punom zamahu s digitalizacijom, gdje već imaju vrlo zreli pogled na digitalizaciju i sada generiraju puno novih podataka. Oni bi trebali pokušati shvatiti kako dobiti maksimalnu vrijednost iz njega. Umjesto toga, to samo završava kao cijena. Ovdje vam možemo pomoći razviti strategiju za korištenje podataka vaše tvrtke kao velike imovine, kao proizvoda. Na primjer, kako možete kombinirati podatke tvrtke, možda s drugim vanjskim izvorima podataka i njihovom stručnošću kako biste stvorili još vrijedniji proizvod? Možemo pomoći u stvaranju nekih koncepata za stvaranje digitalnih proizvoda koji se mogu izravno ili neizravno komercijalizirati

u danskom kontekstu, imamo veliku socijalnu i obrazovnu agendu, a u koaliciji imamo mnoge koji predstavljaju ovo područje. Što mislite da je potrebno učiniti još više u tom području?

Smatram da obrazovne ustanove zapravo ne mogu shvatiti kako se povezati sa svime što umjetna inteligencija čini s njihovim obrazovanjem? Kako ćeš to naučiti? Kako bi trebali biti sigurni da ga učenici ne koriste na krivi način kako bi varali? Mislim da je najvažnija stvar, kao obrazovna ustanova, to prihvatiti. Zatim moraju pogledati kako moraju promijeniti način na koji podučavaju. Riječ je o osiguravanju da se mladi počnu koristiti tim alatima što je više moguće jer oni postaju ključni pri ulasku na tržište rada. Moraju biti što bolje upoznati s tim alatima i stvarati dodanu vrijednost.

Ako na obrazovnu ustanovu gledamo kao na tvrtku, može li ona učiniti nešto drugo s podacima koje prikuplja?

Mogu se zapitati koje su informacije i znanje važne kako bi mogli ponuditi najbolju obrazovnu ustanovu i poučavanje? Što zapravo prikupljamo danas i prikupljamo li prave informacije? Bit će vrlo važno osigurati da prikupite prave informacije i da zatim pogledate što nam to zapravo govori. Koje mjere možemo poduzeti kao rezultat onoga što nam podaci govore da bi najbolja obrazovna ustanova krenula naprijed?

Studenti bi u idealnom slučaju trebali odgovarati potrebama tržišta rada. Ako tržište rada vrlo brzo usvaja digitalne alate i digitalizira svoje poslovanje, ključno je da učenici već imaju odgovarajuće vještine, a možda i da budu osposobljeni za neke vještine koje su malo dalje ispred u odnosu na smjer u kojem poduzeća idu, tako da su spremni za ono što dolazi.

Mogu li i poduzeća pridonijeti obećanju osposobljavanja?

Svakako zato što predstavljaju vrlo praktično iskustvo. Znate što se zapravo događa u svijetu rada. Moraju osigurati razmjenu znanja među poduzećima s obrazovnim ustanovama. Moraju se okupiti kako bi, kada mladi ulaze u poduzeća, dobili one mlade ljude koji su potrebni poduzećima. To po mom mišljenju zahtijeva vrlo blisku suradnju.
Odlučili
ste biti inspirirani onim što će se dogoditi u koaliciji u kojoj ste sada dio. Koje su Vaše želje za radom Koalicije?

Mislim da moramo definirati neka prilično konkretna fokus područja u kojima koalicija treba koristiti svoju energiju. Za mene je postalo nevjerojatno jasno s pokretanjem tih novih alata umjetne inteligencije da je odjednom postala uobičajena. Stoga će biti ključno osigurati da što veći broj ljudi zapravo može iskoristiti golem potencijal tih alata. Postalo mi je vrlo jasno da će oni, razumijevanje i korištenje, jednostavno gotovo dobiti supermoći u usporedbi s ljudima koji ne razumiju kako koristiti nove alate. I povijesno gledano, većina nas je možda uglavnom sjedila na marginama i bila korisnici svih tih digitalnih proizvoda, a ne kao digitalni alati za stvaranje nove vrijednosti. Evo primjera kao što su Facebook, Instagram, LinkedIn, koje relativno malo koristi za stvaranje novih sadržaja i poslovanja, ili digitalne alate koje koristimo u našem radu. Naravno, bit će ključno osigurati potrebno obrazovanje za mlade kako bi oni u širem smislu mogli prijeći od toga da budu digitalni potrošači do još aktivnijih korisnika novih digitalnih rješenja koji stvaraju vrijednost, tako da to smatram prioritetom broj jedan.

Kako to učiniti što je prije moguće u njihovom obrazovanju? Dakle, postaje jednako prirodno za njih da koriste ove super alate kao što je pisanje ili izračunavanje. To je istina u Danskoj, ali to je istina u cijeloj Europi, i to je istina u cijelom svijetu. Moramo priznati da u Danskoj, a u vrlo ograničenim slučajevima u Europi, nema mnogo tvrtki ili nacija koje stoje kao vodeća investicijska gospodarstva u području umjetne inteligencije. Sjedinjene Američke Države i Kina su na vrhu. Kako ćemo se pozicionirati kada ne sjedimo iza ploče za crtanje i dizajniramo kako će se ti alati razvijati? To postavlja velike zahtjeve i Europi i pojedinačnim narodima, ali i pojedincu, da morate preuzeti odgovornost za održavanje ažurnosti i zapravo učiniti sve što možete kako biste naučili kako koristiti te alate na najbolji mogući način.

Prema vašem mišljenju, što smatrate potrebnim kako bi se osiguralo da nemamo veliku preostalu skupinu koja nije dio vala digitalizacije?

Najbolje je pokušati ga uključiti u nastavu što je prije moguće. To je način da se dosegne najširi mogući raspon u društvu. To ne mora nužno riješiti za postojeće generacije, ali na duge staze, to će naravno pomoći da svatko ima barem minimum razumijevanja onoga što ti alati mogu učiniti. Tvrtke mogu učiniti mnogo kako bi pružile obuku svojim zaposlenicima kako bi stekli dobro digitalno razumijevanje i kako iskoristiti podatke koji proizlaze iz digitalizacije za donošenje najboljih odluka. To je također vrlo važan temelj za imati u prtljažniku. Dobro je dokumentirano da tvrtke koje se temelje na podacima rastu mnogo brže od onih koje to nisu. Dakle, ako želite osigurati dugoročni opstanak vaše tvrtke, onda stvarno ne vidim da postoji izbor, a to razumijevanje vrijedi i na individualnoj razini.

Što je, prema vašem mišljenju, najvažniji program u odnosu na digitalne kompetencije na europskoj razini

To su svi alati umjetne inteligencije jer je sada široko dostupan i nevjerojatno moćan. To je svačiji posao. U načelu, na svakom je pojedincu kako će ga koristiti i koliko će ga koristiti. Ako ne želimo završiti s a- i b-tim, a možda i s C- i -d timom, onda je važno da se poduzmu napori kako bi se definirao okvir za to kako se može koristiti. To posebno vrijedi za one tvrtke koje najviše ulažu u njega i usredotočuju se na zadržavanje naše pažnje u svojim proizvodima što je više moguće. Nažalost, ne nalaze se u EU-u. Moramo biti sigurni da nas ne iskorištavaju oni koji izrađuju te alate, ali u isto vrijeme moramo osigurati i da ne napravimo takav restriktivni okvir, tako da ne možemo stvarno dobiti punu vrijednost iz tih alata. Zatim ćemo, s druge strane, na kraju prepustiti zemljama i poduzećima izvan EU-a da ubrzaju vlastitu konkurentnost.

Uvijek postoje dvije strane novčića. Oboje možemo biti oduševljeni digitalnim razvojem, ali imamo i zabrinutost. Kako pronaći ravnotežu u njemu?

Pratim sve medije koji komuniciraju o umjetnoj inteligenciji i digitalnim platformama. Tamo brzo postaje malo s tim da ili misliš da je super fantastičan, ili misliš da je to super opasno. Mislim da je važno pokušati pronaći ravnotežu. Tako oboje možete iskoristiti puni potencijal novih digitalnih alata, ali istovremeno dobiti definirane oštre okvire za zaštitu pojedinca od načina na koji nas digitalna rješenja mogu iskoristiti na neprimjeren način. U ovom trenutku, to je vrsta Divljeg zapada u digitalnom svijetu. Postoje mnoge tvrtke koje razvijaju najuspješnije aplikacije koje gotovo svi koristimo.  Oni su ih razvili prvenstveno s komercijalnom namjerom, i svi smo usisani sve više i više u ove aplikacije, i lako je izgubiti se u njima.

Ne znate jesu li to dobre informacije, loše informacije ili lažne vijesti. Ovdje je važno da pronađemo ravnotežu kako bismo oboje zaštitili, ali i dobili maksimalnu vrijednost iz nje. Naravno, to je nešto što znam da EU puno radi i mislim da je to važno. No, ako sve to pogledate u globalnom kontekstu, Europska unija također mora paziti da ne stvori takav restriktivan okvir kako bismo mogli iznenada riskirati odbacivanje, jer druge zemlje i poduzeća izvan Europe ne moraju podlijegati tim pravilima, a onda odjednom mogu dobiti veliku konkurentsku prednost jer nas mogu potpuno odmaknuti. To se lako može dogoditi ako smo postali previše restriktivni i zatvoreni.

To su svi podaci koji proizlaze iz digitalizacije. Dolazim iz svijeta u kojem se radi o tome da se podaci, informacije i znanje učine dostupnima kako bi ljudi mogli donositi najbolje odluke, a o digitalizaciji se prvenstveno raspravlja u kontekstu tehnologije. To također ima puno smisla, jer tehnologija je baš kao primarna pozadina za digitalizaciju. Za mene, međutim, najvažnija i najzanimljivija stvar su svi podaci koje digitalizacija stvara i znanje povezano s njom. Zapravo, vjerujem da će nam u prikupljanju i spajanju različitih vrsta relevantnih podataka omogućiti razumijevanje nekih od najvažnijih pitanja u svijetu. Ovdje možemo pronaći rješenja za neke od najtežih problema s kojima se suočavamo. Ovdje je tehnologija zapravo više ono što omogućuje digitalizaciju, a gdje podaci, onda pravo znanje koje dobivamo iz digitalizacije, osiguravajući da možemo bolje razumjeti naš svijet i onda shvatiti kako riješiti velike i male probleme bolje nego danas.


Kristian Voss Sørensen

Kristian ima vlastitu konzultantsku tvrtku, gdje pomaže tvrtkama da maksimalno iskoriste digitalizaciju i sve podatke i znanja koji iz nje proizlaze te kako mogu dobiti maksimalnu vrijednost iz podataka. Ima više od 20 godina globalnog iskustva u međunarodnom informacijskom sektoru, radeći s mnogim različitim ulogama, od prodaje i razvoja proizvoda do strateških partnerstava i prodaje digitalnih proizvoda za više od 100 milijuna dolara tijekom moje karijere.

Saznaj više

  • Digitalna tehnologija / specijalizacija:

    Umjetna inteligencija

    Big Data

    Digitalne vještine

  • Razina digitalnih vještina:

    Srednja

    Napredno

    Stručnjak za digitalni sektor

  • Geografski opseg - Država:

    Danska

  • Vrsta inicijative:

    Lokalna inicijativa