28. 07. 2023.

Komisija predstavila novu strategiju EU-a za web 4.0 i virtualne svjetove

Metaverzum postaje sve veći i veći. Komisija je u srpnju 2023. predstavila strategiju EU-a za virtualne svjetove i Web 4.0. Pogledajte kako to izgleda i što to znači.

Stvari nisu stajale otkako je Facebookovo čudotvorno dijete Mark Zuckerberg počelo govoriti o „Metaverseu”. Ali što je to točno? Riječ se koristi za opisivanje potpuno realiziranog digitalnog svijeta, koji postoji izvan onoga u kojem živimo. Zamislite novi, interaktivniji, pa čak i stvaran, internet ako želite – internet na kojem možete upoznati svoje prijatelje bilo gdje u svijetu, započeti razgovor s bilo kim, prošetati mjestom koje ste oduvijek željeli posjetiti. Ili zašto ne upoznati svoje omiljene umjetnike i probati igrati s njima, živjeti na pozornici? 

Možda nećemo moći putovati (još) na prstima u stvarnom svijetu, ali to postaje moguće u metaverzumu. Virtualni svjetovi doista dobivaju vuču: oni također postaju sve sofisticiraniji, s jasnijim slikama i avatarima koji nalikuju stvarnim ljudima. Europska komisija procjenjuje da će do 2030. sve više ljudi svakodnevno koristiti metaverzum – novu vrstu digitalne tranzicije, s novim izazovima i novim mogućnostima. 

Virtualni svjetovi nam pomažu da učinimo bolje u stvarnom svijetu

Metaverse figure – Projicirani rast globalnog tržišta po sektorima

Internet se razvija vrlo brzo. S webom 3.0, ili trećom generacijom interneta, glavne značajke našeg internetskog okruženja ukorijenjene su u otvorenosti, decentralizaciji i osnaživanju korisnika. Web 4.0, sljedeći korak u iteraciji, omogućuje nam da krenemo još dalje – integriramo digitalne objekte s fizičkim, spajamo virtualna okruženja sa stvarnima i omogućavamo poboljšanu interakciju između ljudi i strojeva, na način koji prije nismo vidjeli. Izazovi su i dalje prisutni, ali mogućnosti su jednako velike i nadilaze sektore. Digitalizacija je ključni pokretač konkurentnosti EU-a, a kao glavna tehnološka tranzicija Web 4.0 otvara vrata „besprijekorno povezanom, inteligentnom i inteligentnom svijetu”. Procjenjuje se da će globalna veličina tržišta virtualnog svijeta porasti s 27 milijardi EUR 2022. na više od 800 milijardi EUR do 2030.

U medicini, virtualni svjetovi omogućuju studentima medicine i obučenom osoblju da testiraju kako reagiraju na hitne situacije i obavljaju inovativne operacije bez predstavljanja stvarnog rizika za pacijenta. To je jednako manje šanse za kirurške komplikacije i podržava precizniju dijagnozu. Pogledajte doslovno bilo koju sferu – virtualni svjetovi nam mogu pomoći da dođemo do rješenja koja mogu biti preskupa za primjenu ili preopasna za testiranje u stvarnom životu. 3D modeli mogu odražavati učinke globalnog zagrijavanja, pomažući znanstvenicima da razumiju ključna pitanja klimatskih promjena i kako ih ublažiti. Virtualni svjetovi također mogu dovesti do manjeg otpada u energiji, materijalima i resursima u svim industrijskim sektorima. U proizvodnji, virtualni svijet može smanjiti ugljični otisak industrije za pola do 2025. Mogućnosti u obrazovanju su također beskrajne: nastavnici i učenici mogu sudjelovati u interaktivnijem procesu učenja koji gradi iskustvo i ubrzava njihovo razumijevanje svijeta i tematskog područja. 

Nova strategija za virtualne svjetove i web 4.0 koja odražava temeljne vrijednosti EU-a  

Metaverzum, i ta tješnja integracija između naših fizičkih i virtualnih svjetova, mora utjecati na način na koji živimo i radimo jedni s drugima i donosi niz potencijalnih problema, ali i mogućnosti. Europska komisija objavila je 11. srpnja 2023. priopćenje za medije u kojem je najavila donošenje nove strategije za mrežu 4.0 i virtualne svjetove te viziju ne samo poticanja sljedeće tehnološke tranzicije, već i osiguravanja „otvorenog, sigurnog, pouzdanog, pravednog i uključivog digitalnog okruženja za građane, poduzeća i javne uprave EU-a”. 

Cilj je te nove strateške vizije vidjeti mrežu 4.0 i metaverzum kao prostore koji odražavaju temeljne vrijednosti i načela EU-a te okruženja u kojima se ljudska prava u potpunosti primjenjuju i u kojima poduzeća iz EU-a mogu napredovati. Strategija Komisije usklađena je s drugim ključnim inicijativama i strateškim vizijama EU-a, kao što su ciljevi i program politike za digitalno desetljeće, te će se njome poduprijeti niz mjera i prioriteta kako bi Europa (i njezin virtualni svijet) bili spremni za digitalnu budućnost. 

Plan za prilagodbu Europe i njezinih virtualnih svjetova digitalnoj budućnosti

Ključni prioritet ugrađen u strategiju jest osnažiti ljude i omogućiti pristup vještinama koje potiču svijest, kritičko razmišljanje i sposobnost procjene informacija te izgraditi bazu talenata stručnjaka za virtualni svijet. Stručnjaci Metaverse ključni su za izgradnju virtualnih svjetova koji funkcioniraju za građane EU-a u cjelini: Komisija će zajedno s državama članicama uspostaviti portfelj talenata za potporu razvoju vještina (kao što su programi usmjereni na žene i djevojčice koji se financiraju u okviru programa DIGITAL Europe ili programi za potporu stvarateljima digitalnog sadržaja u okviru programa Kreativna Europa).  

Kako bi se pomoglo poduzećima i pružila im potpora u iskorištavanju metaverzuma, strategijom Komisije nastojat će se pokrenuti i proširiti industrijski ekosustav mreže 4.0 na razini EU-a, koji se temelji na izvrsnosti i rješavanju problema rascjepkanosti. Trenutačno Europskoj uniji nedostaje takav ekosustav EU-a koji bi okupio sve aktere u cijelom vrijednosnom lancu virtualnih svjetova i Webu 4.0. Predloženo partnerstvo za virtualne svjetove koje se financira iz programa Europske unije Obzor Europa moglo bi se pokrenuti od 2025. radi promicanja izvrsnosti i kvalitete istraživanja te izrade plana za virtualne svjetove. Digitalni stvaratelji i mediji u EU-u dobit će i pomoć i financijska sredstva za testiranje novih alata, poboljšanje dijaloga i suradnje između programera i industrijskih korisnika te razvoj regulatornih izoliranih okruženja za web 4.0 i virtualne svjetove. 

Potpora društvenom napretku i razvoj virtualnih javnih usluga kako bi se uskladile i iskoristile mogućnosti metaverzuma još je jedan prioritet nove strategije EU-a. To je već vidljivo iz ulaganja EU-a putem velikih inicijativa (kao što su Destinacija Zemlja (DestinE), lokalne digitalne blizanke za pametne zajednice ili europske digitalne blizanke oceana kako bi se istraživačima omogućilo da unaprijede znanost, industrije za razvoj preciznih aplikacija i javna tijela za donošenje informiranih odluka o javnim politikama. Komisija pokreće dvije nove javne vodeće inicijative: „CitiVerse”, imerzivno urbano okruženje koje se može koristiti za urbanističko planiranje i upravljanje; i europski virtualni blizanci, koji će replicirati ljudsko tijelo kako bi poduprli kliničke odluke i osobno liječenje.

Naposljetku, cilj je nove strategije EU-a oblikovati globalne standarde za otvorene i interoperabilne virtualne svjetove i mrežu 4.0 te osigurati da njima neće dominirati nekoliko velikih aktera, pri čemu će svi ostali biti zapostavljeni. Komisijaplanira poboljšati suradnju među dionicima u globalnom upravljanju internetom i poticati razvoj standarda weba 4.0 koji su usklađeni s našim temeljnim vrijednostima i načelima EU-a. 

Više o ovoj temi 

Strategija se temelji na radu Europske komisije na virtualnim svjetovima i savjetovanjima s građanima, akademskom zajednicom i poduzećima. Komisija je od veljače do travnja 2023. bila domaćin europskog panela građana i građanki o virtualnim svjetovima te je pozvala 150 nasumično odabranih građana da sastave preporuke o viziji, načelima i mjerama kako bi se osiguralo da su virtualni svjetovi u EU-u pravedni i prikladni za ljude. Njihove 23 preporuke usmjeravaju posebne mjere uključene u strategiju za web 4.0 i virtualne svjetove. Europska komisija pokrenula je 14. rujna 2022. industrijsku koaliciju za virtualnu i proširenu stvarnost koja okuplja industriju i tvorce politika sa zajedničkim ciljem. 

Razmotrite i ovo novo izvješće Zajedničkog istraživačkog centra Europske komisije u kojem se objašnjavaju mogućnosti i promjene koje sljedeća generacija virtualnih svjetova može donijeti u različitim sektorima kao što su obrazovanje, proizvodnja, zdravstvo i javne usluge. 

Saznaj više

  • Digitalna tehnologija / specijalizacija:

    Proširena stvarnost

    Virtualna stvarnost

    Softver

    Razvoj web aplikacija

  • Razina digitalnih vještina:

    Osnovno

    Srednja

    Napredno

    Stručnjak za digitalni sektor

  • Geografski opseg - Država:

    Europska Unija

  • Vrsta inicijative:

    Institucionalna inicijativa EU-a