26. 09. 2023.

Djevojke će razviti korisne i brižne robote

Nakon završetka epidemije život će se polako vratiti u normalu. Ali tko će hraniti omiljeni obiteljski jazavac kad nitko više ne uči i radi od kuće? „Mikrobit, robot”, odgovorila je osmogodišnja Grace Horváth-Nagy i napisala program za to. Ostali natjecatelji predstavili su slične kreativne ideje i ideje umjetne inteligencije na Microsoft DigiGirlz AI Challenge 2020 – 2021. Konkretno, u radu djevojčica predstavljeni su koncepti, aplikacije, roboti i digitalni asistenti povezani s digitalnim obrazovanjem i zaštitom okoliša.

Microsoft DigiGirlz AI Challenge za akademsku godinu 2020 – 2021 završio je online danom iskustva 29. svibnja, s 32 posto više sudionika nego prije godinu dana: Gotovo 300 djevojčica u dobi od 8 do 18 godina moglo je testirati svoje vještine. Izazov je zahtijevao njihove ideje za kreativnost i upotrebu umjetne inteligencije, tj. njihovo digitalno razmišljanje.  Žiri je također dodijelio vrijedne nagrade 3 – 3 pobjednika dviju dobnih skupina (8 – 11 godina i 12 – 18 godina) te 30 najuspješnijih natjecatelja u zemlji.

Prošle godine dominirala je epidemijska situacija, pa su mnogi natjecatelji pripremili prijave u kojima su tražili odgovore na probleme izolacije i digitalnog obrazovanja. Posebne aplikacije, softver, digitalne naočale i asistenti, alati za pisanje i roboti pojavili su se među genijalnim rješenjima koja pomažu djeci da uče i podučavaju u isto vrijeme.

Međutim, naš svakodnevni život nije bio samo zauzet učenjem tijekom protekle godine, pa su djevojke također donijele ideje za ublažavanje stresa i usamljenosti: Na primjer, roboti koji pružaju društvo, emocionalnu podršku i rad kao prijatelji bili su među aplikacijama u velikom broju. Održivost je bila ključna tema ovogodišnjeg Microsoft DigiGirlz AI Challengea, pa je sve više sudionika donijelo rješenja vezana uz zaštitu divlje faune i flore i našeg okoliša.

Jedan od vrhunaca među 8 – 11 godina bio je 11-godišnja Sára Fuchs, koja je dizajnirala ohrabrujućeg robota za pronalaženje prijatelja u 3D-u uz pomoć Tinkercada, na temelju vlastitih ideja. Pronašao je jednostavno rješenje za vrlo aktualne i stvarne probleme koji se mogu implementirati s današnjom tehnologijom, i sve to stavio u vrlo kreativan, moderan oblik.

12-godišnji Krolikowski Lehoczky Lilian osmislio je rješenje umjetne inteligencije za prepoznavanje divljih životinja koje analizira gustoću vrsta na temelju geolokacijskih podataka. Uz pomoć aplikacije koju je dizajnirao, djeca mogu učiti, ali također mogu sudjelovati u zaštiti svoje okoline uz pomoć različitih funkcija. Devetogodišnja Klára Eszter Oláh, koja je također na postolju, razmotrila je različite primjene umjetne inteligencije te je na kraju razvila i predstavila analizu jahanja i ideju pomaganja u svojoj primjeni. Iz ove dobne skupine dolazi nježna osmogodišnja djevojčica Grace Horváth-Nagy, koja se brinula o obiteljskom jazavčaru s robotom za hranjenje.

Među aplikacijama unuka isticala se 13-godišnja Hanná Jánoskuti, koja je osmislila aplikaciju za zaštitu okoliša koja pomaže u stvaranju ekološki svjesnijeg života. Aplikacija prati naše navike, kupnju i savjete, pomažući nam u svakodnevnom životu da razvijemo rutine koje služe održivosti. 17-godišnjakinja predložila je pametna rješenja koja pružaju mogućnost individualnog razvoja djece različitih sposobnosti i razina znanja. U svom video radu, Jázmin Tóth, 13, pokazala je uz pomoć mikrobitnog robota kako umjetna inteligencija može pomoći u mnogim različitim područjima, kao što su selektivno prikupljanje otpada ili briga o biljkama.

„Kreativnost, spremnost na pomoć, želja za djelovanjem – to su karakteristike aplikacija djevojaka. Oni pokazuju kako tehnologija, kodiranje i umjetna inteligencija mogu pomoći našim životima u mnogim područjima. Djevojke koje sudjeluju u Microsoft DigiGirlz AI Challenge dokazale su da imaju svaku priliku postati odrasla osoba u tehnološkom sektoru, gdje su njihovi talenti i znanje vrlo potrebni, rekla je Gabriella Csanak, direktorica marketinga i operacija Microsoft Mađarska, ocjenjujući aplikacije.

Prijave natjecanja Microsoft DigiGirlz dokaz su da danas među nama već imamo mlade izumitelje koji će u budućnosti biti očajnički potrebni. Kao član žirija, bio sam u mogućnosti iskusiti uzbudljiva rješenja s kojima mlade djevojke mogu doći. U budućnosti će programiranje i robotika imati važnu ulogu u svim disciplinama. Najvažnije od tih vještina bit će kreativnost, koja će se očitovati u jedinstvenosti rješavanja problema i veličini ideja. Vjerujem da će Microsoft DigiGirlz AI Challenge inspirirati djevojke da se upuste u čarobni svijet umjetne inteligencije i stvore fantastične stvari za budućnost ako to žele”, rekla je Anita Breuer, predsjednica Upravnog odbora Zaklade za digitalno znanje i jedan od osnivača Logiscoola.

Tijekom dana iskustva, djevojke koje sudjeluju također se mogu upoznati s odraslim ženskim profesionalcima koji bi im mogli poslužiti kao uzor. Zsuzsa Gerendai, razvijateljica Pythona, radila je na bioinformatičkim projektima na Turbine.AI, jednom od najuspješnijih mađarskih farmaceutskih istraživačkih startupova – rekla je djevojkama o tome i povijesti vlastitog izbora karijere. Viola Kerekes iz Nacionalnog parka Hortobágy i dr. Katalin Ozogány sa Sveučilišta u Debrecenu predstavili su kako analiziraju ponašanje divljih konja korištenjem softvera temeljenog na umjetnoj inteligenciji. Njihov primjer također pokazuje da ne samo oni koji pišu kod ili razvijaju softver sada koriste digitalnu tehnologiju i umjetnu inteligenciju, već je znanje o njima sada potrebno u gotovo svakoj profesiji.

Microsoftov program DigiGirlz ima za cilj educirati mlade djevojke o uzbudljivim mogućnostima IT struke, pružiti im uvid u svijet programiranja kroz vlastita iskustva i razbiti predrasude koje kažu da su djevojke manje prikladne za ovu karijeru od dječaka. DigiGirlz AI Challenge pokrenuo je Microsoft 2019. godine u partnerstvu s Logiscoolovom Zakladom za digitalno znanje (DTA). Ovo je pokušaj uvođenja oblika, mogućnosti, primjena i korisnosti umjetne inteligencije djevojčicama u dobi od 8 do 18 godina koje su zainteresirane za programiranje. U prvom dijelu natjecanja sudionici moraju dovršiti tri kviza, a zatim djevojke u drugom krugu, na temelju rezultata, moraju pripremiti i dostaviti rad na temelju zadane teme. Na kraju programa, djevojke koje su ušle u drugi krug mogu sudjelovati u danu iskustva, a najbolje su također nagrađene vrijednim nagradama. Dan iskustva obično je domaćin Microsoft Hungary, ali ovaj put je održan na internetu. Više informacija o natječaju dostupno je na https://www.logiscool.com/en/digigirlz.

Saznaj više

  • Digitalna tehnologija / specijalizacija:

    Umjetna inteligencija

    Robotika

    Digitalne vještine

  • Razina digitalnih vještina:

    Napredno

  • Geografski opseg - Država:

    Mađarska

  • Vrsta inicijative:

    Lokalna inicijativa