08. 12. 2023.

Vijeće donijelo niz preporuka za uspješno digitalno obrazovanje i poboljšano pružanje digitalnih vještina i kompetencija

Europsko vijeće donijelo je 23. studenoga 2023. niz preporuka kako bi se potaknula digitalna transformacija sustava obrazovanja i osposobljavanja u Europi te kako bi se osiguralo da su kompetencije i vještine građana EU-a i radne snage prikladni za digitalno doba.

Europsko vijeće donijelo je 23. studenoga 2023. niz preporuka kako bi se potaknula digitalna transformacija sustava obrazovanja i osposobljavanja u Europi te kako bi se osiguralo da su kompetencije i vještine građana EU-a i radne snage prikladni za digitalno doba. 

Skup preporuka (nazovimo ga paketom) koje je Vijeće predstavilo u studenome 2023. želi da obrazovni sustav EU-a bude u koraku s vremenom. To znači da moraju moći poticati vještine otporne na promjene u budućnosti i predvoditi dvostruku digitalnu i zelenu tranziciju, a ne prilagođavati se promjenjivim okolnostima koje donosi nova stvarnost. 

Dvije preporuke za preobrazbu obrazovanja i osposobljavanja u Europi 

Pandemija bolesti COVID-19 u Europi bila je prekretnica za obrazovanje, čime su otkriveni najveći nedostaci u našim sustavima obrazovanja i osposobljavanja te je istaknuta potreba za poboljšanjem njihove otpornosti, dostupnosti i uključivosti. Cilj je cjelokupne strategije EU-a za digitalno desetljeće da do 2030. 80 % građana EU-a ima barem osnovne digitalne vještine. Isto vrijedi i za ICT stručnjake, koji bi do tada trebali imati 20 milijuna. Budući da je predsjednica Europske komisije Ursula von der Leyen 2023. proglasila „Europskom godinom vještina”, EU pojačava ambicije za reformu sustava obrazovanja i osposobljavanja – danas i u budućnosti. 

Digitalne vještine i kompetencije

U tom kontekstu sustavi obrazovanja i osposobljavanja sporo reagiraju na učinak digitalne transformacije, što je dovelo do visoke nezaposlenosti mladih (iako se posljednjih godina smanjuje), a istodobno je zbog nedostatka kvalificiranog osoblja teško popuniti broj slobodnih radnih mjesta. Formalno i neformalno obrazovanje godinama nije odgovaralo na promjenjivu stvarnost tržišta rada te je potrebno uložiti više napora kako bi se premostio taj jaz. 

To podrazumijeva usmjeravanje na potrebe obrazovanja i osposobljavanja kad je riječ o digitalnoj transformaciji, djelovanje na svim razinama (predškolsko, osnovnoškolsko, srednjoškolsko i strukovno obrazovanje i osposobljavanje, visoko obrazovanje, obrazovanje odraslih), u perspektivi cjeloživotnog učenja i za sve skupine stanovništva (npr. mlade, odrasle i stručnjake).

U Preporuci Vijeća o digitalnim vještinama i kompetencijama preporučuje se da se države članice dogovore o nacionalnim i, prema potrebi, regionalnim strategijama ili strateškim pristupima digitalnom obrazovanju te vještinama i kompetencijama, pozivajući ih da:

  • utvrđivanje ili preispitivanje nacionalnih ciljeva za pružanje tih vještina i kompetencija
  • poduzeti mjere usmjerene na „prioritetne skupine ili skupine do kojih je teško doprijeti”
  • jačanje digitalnih vještina i kompetencija u osnovnom i srednjoškolskom obrazovanju
  • promicati transverzalno poučavanje digitalnih vještina u različitim predmetima
  • poboljšanje digitalnih vještina i kompetencija za sve studente u visokom obrazovanju pružanjem mogućnosti učenja na svim razinama i disciplinama
  • omogućiti odraslima da steknu digitalne vještine i riješe problem nedostatka stručnjaka u području IKT-a

Digitalno obrazovanje i osposobljavanje: ključni čimbenici koji omogućuju provedbu

Istodobno je preporuka Vijeća o ključnim čimbenicima koji omogućuju uspješno digitalno obrazovanje i osposobljavanje usmjerena na to kako prilagoditi sustave obrazovanja i osposobljavanja digitalnom dobu. Pruža smjernice o tome kako pripremiti ljude za kreativnu, sigurnu i odgovornu upotrebu tehnologije, temeljeći se na boljem razumijevanju različitih utjecaja koje te tehnologije mogu imati. 

Među ostalim mjerama poziva države članice da:

  • integrirati digitalne tehnologije u poučavanje i osnažiti nastavnike da ih upotrebljavaju
  • potpora razvoju digitalnih obrazovnih alata, uključujući istraživanje učinka umjetne inteligencije
  • poduzeti mjere u području kibersigurnosti u području obrazovanja i osposobljavanja, uključujući podizanje svijesti
  • ulaganje u povezivost, digitalnu infrastrukturu i digitalnu pristupačnost u obrazovanju i osposobljavanju

Više informacija? Pogledajte priopćenje za medije i tekst obiju preporuka u nastavku. 

Saznaj više

  • Digitalna tehnologija / specijalizacija:

    Digitalne vještine

  • Razina digitalnih vještina:

    Osnovno

    Srednja

    Napredno

    Stručnjak za digitalni sektor

  • Geografski opseg - Država:

    Europska Unija

  • Vrsta inicijative:

    Institucionalna inicijativa EU-a