18. 08. 2022.

Društveni hakiranje za pristupačnost

Altheo Valentini govori o tome što je društveno hakiranje i razmatra doprinos događanja SHU2022 UN-ovim ciljevima održivog razvoja.

VI. izdanje Social Hackathona Umbria (#SHU2022) održano je od 30. lipnja do 3. srpnja 2022. u Montefalcu (Italija). Događaj se prvi put održao 2016. godine. U organizaciji Međunarodne akademije europskih bespovratnih sredstava (EGInA) u suradnji s Crowddreaming Hackadmy Lab Foligno 4D (CRHACK LAB F4D), cilj događanja bio je razviti digitalne vještine mladih kroz pripremne treninge i Hackathon. U tom je kontekstu #SHU2022 bio usmjeren na zajedničko stvaranje inovativnih digitalnih rješenja za doprinos ciljevima održivog razvoja Programa Ujedinjenih naroda do 2030.

Sretno sjeckanje! Od ideje do rješenja za ključne globalne izazove

Učenici surađuju tijekom SHU2022.
#SHU2022 malo se razlikuje od prosječnog hakatona. Većina hakatona koji se održavaju diljem Europe i svijeta najčešće su upućeni IT stručnjacima. Štoviše, njihova marketinška strategija obično se temelji na dostupnosti novčanih nagrada ili pristupu programima ubrzanja poslovanja. Social Hackathon predstavlja drugačiji i inovativniji pristup obraćanju široj publici i rješavanju konkretnih izazova. 

Dakle, kako definiramo društveni hackathon? Društveni hakaton u svojem je središtu participativni i otvoreni proces čiji je cilj utvrditi specifične izazove povezane s poboljšanjem jednog (ili više) društvenih pitanja. 

Social Hackathon također se odvaja od uobičajenog područja usredotočenog na IT, oslanjajući se na suradnju između ljudi s niskom razinom digitalnih vještina. Sudionici društvenog hakatona mogu imati različite uloge ovisno o toj razini, ali zajedničko im je očekivanje da će naučiti nove vještine (uz zabavu!) i zajednički interes da doprinesu razvoju digitalnog rješenja s društvenim učinkom. 

Društveni hakiranje za pristupačnost: korak bliže ciljevima održivog razvoja UN-a

SHU 2022 - prezentacija s događanja

Uz sudjelovanje 185 društvenih hakera iz cijele Europe, inicijativa #SHU2022 uvelike je uključila ljude različitog podrijetla i interesa u zajednički razvoj internetskih stranica, aplikacija, digitalnih igara i strategija društvenog marketinga kako bi podržala i dodala vrijednost aktivnostima koje provode lokalne organizacije civilnog društva (organizacije civilnog društva) u četirima područjima pristupačnosti, povezanima s UN-ovim ciljevima održivog razvoja. Razmotrimo svako od 4 područja u malo više detalja u nastavku.  

Ciljem

fizičke pristupačnostibr. 11 Programa UN-a do 2030. nastoji se osigurati univerzalan pristup sigurnim, uključivim i pristupačnim zelenim i javnim prostorima, posebno za žene i djecu, starije osobe i osobe s invaliditetom. Projekti SHU2022 suočili su se s izazovom samostalnog pristupa i kretanja u fizičkim okruženjima. Uzmite na primjer timsku grupu Smascherati! koja je pomogla ojačati identitet i zajednicu, cijeniti povijest, poboljšati pristupačnost i proširiti mrežu oko projekta. Ciljem

digitalne pristupačnostibr.

9 Programa UN-a do 2030. nastoji se znatno povećati pristup informacijskim i komunikacijskim tehnologijama te nastojati osigurati univerzalan i cjenovno pristupačan pristup internetu. Potpora projektima bila je odgovor na izazov upotrebe informacijskih sustava i resursa, obično s pomoću pomoćnih tehnologija. 

EFT tim realizirao je projekt Otvoreni podaci. Otvoren i lako iskoristiv projekt iz pouzdanih izvora za sve građane. Otvoreni podaci znači javni podaci u otvorenom, „besplatnom” formatu dostupnom svim građanima te lako ponovno upotrebljivi i zamjenjivi na internetu, bez autorskih prava, patenata ili drugih ograničenja. U školama se upotrebljava za „svrsishodno učenje primjenom metodologije IBSE (Inquiry Based Science Education)”.

Ciljem
gospodarske pristupačnosti br. 8
Programa UN-a do 2030. nastoji se postići potpuno i produktivno zapošljavanje i dostojanstven rad za sve žene i muškarce, mlade i osobe s invaliditetom te osigurati jednaka plaća za rad jednake vrijednosti. Projekti SHU2022 suočili su se s izazovom iskorištavanja određenog materijalnog ili nematerijalnog resursa kako bi se zadovoljile određene ljudske potrebe.

ANLAIDS tim promiče studije i istraživanja o AIDS-u. Projekt je imao četiri glavna cilja: Izrada web stranica i stranica, vrijeme registracije za besplatnu probnu verziju, ugrađena opcija prevođenja i dokumentacija za buduće održavanje lokalne organizacije.

Ciljem

kognitivne pristupačnostibr. 4 Programa UN-a do 2030. nastoje se ukloniti rodne nejednakosti i osigurati jednak pristup svim razinama obrazovanja i strukovnog osposobljavanja za najranjivije skupine, uključujući osobe s invaliditetom, autohtone narode i djecu u ranjivom položaju. Timovi za zajednički razvoj predstavili su projekte koji osobama u nepovoljnom položaju mogu omogućiti samostalno uživanje i pristup kulturnim i obrazovnim sadržajima.
Tim
Educhiamoci
izradio je aplikaciju namijenjenu mladim odraslim osobama kojom se rješavaju problemi povezani s pristupom „pacijent-psiholog”, čime se ljude potiče da postanu svjesni svojih emocionalnih poteškoća tako što će ostati anonimni i spriječiti nastanak stanja koja se s vremenom mogu pogoršati.

Ukratko, izdanje Social Hackademy 2022. možemo smatrati uspjehom. Na događanju je dodatno naglašeno kako metodologija društvene hakademije, koju je razvila europska nevladina organizacija All Digital u suradnji s međunarodnim partnerima projekta Erasmus+ #HACKAD, može pozitivno utjecati na digitalne vještine mladih putem suradničkih aktivnosti i zajedničkog stvaranja. 

O autoru

Sociolog i komunikator, Altheo već više od 15 godina radi kao voditelj projekta u okviru različitih financijskih instrumenata Europske komisije, s posebnim naglaskom na digitalne i društvene inovacije, za koje je osnovao European Grants International Academy Srl. 
Altheo duboko vjeruje u transformativne društvene promjene i provodi ih vodeći All Digital, nevladinu organizaciju EU-a za promicanje digitalnih vještina, i Social Hackathon Umbria, 48-satni digitalni maraton za zajedničko stvaranje inovativnih rješenja.

Autorska prava: SHU2022

Saznaj više

  • Digitalna tehnologija / specijalizacija:

    Cybersecurity

    Softver

    Razvoj mobilnih aplikacija

    Razvoj web aplikacija

    Digitalne vještine

  • Razina digitalnih vještina:

    Osnovno

    Srednja

    Napredno

  • Geografski opseg - Država:

    Europska Unija

  • Vrsta inicijative:

    Međunarodna inicijativa