Digitalna znanja

Primjeri dobrih praksi

Podijeli:

02. 05. 2023.

Girls own STEM!

Girls own STEM! je projekt koji provodi inovativan način edukacije koji udruga Bioteka radi već desetak godina, a do sada ga nije primjenjivala „na terenu” i s populacijom s kojom prije nije imala izravan kontakt.

Girls Own STEM!, projekt udruge Bioteka, okuplja djevojke u dobi od 14 do 18 godina, koje pohađaju trogodišnju ili četverogodišnju srednju školu bilo gdje u Hrvatskoj i koje mogu predočiti dokaz o odličnom školskom uspjehu iz STEM (engl. Science, Technology, Engineering, and Mathematics) predmeta u posljednje dvije godine školovanja. Dakle morale su imati dobre ocjene iz predmeta kao što su biologija, informatika, fizika, kemija i matematika.

Pedeset srednjoškolki

Ujedno, to su većinom i djevojke čiji roditelji, skrbnici ili posvojitelji primaju dječji doplatak. Neke djevojke su pripadnice manjina (po nacionalnoj, vjerskoj, etničkoj osnovi, zbog svoje seksualne orijentacije, zbog svog rodnog identiteta), neke od njih žive u domu za djecu ili mlade bez odgovarajuće roditeljske skrbi, neke od njih su osobe s posebnim potrebama – što znači da imaju lakše teškoće koje ih ne sprječavaju u normalnom radu i svakodnevnim aktivnostima, npr. oštećenja vida ili sluha, bolest koja je pod nadzorom. Neke od djevojaka koje sudjeluju u projektu Girls own STEM! su i osobe s posebnim odgojno obrazovnim potrebama – darovita djeca. Sažeto rečeno, projekt Girls own STEM! okupio je pedeset srednjoškolki s područja Hrvatske, posebice onih koje dolaze iz socio-ekonomski slabije razvijenih sredina i okolnosti, koje su se odlučile za daljnji razvoj karijere i rad u STEM području.

Održivi razvoj na lokalnoj razini

„Djevojke razvijaju vlastite lokalne projekte kojima rješavaju jedan okolišni, društveni ili ekonomski problem u svojoj lokalnoj sredini, koristeći STEM metode i pristup, u skladu sa 17 UN-ovih ciljeva održivog razvoja. Upravo se provodi dvadesetak projekata dok su ostali u fazi pripreme”, kaže Jelena Likić, predsjednica udruge Bioteka i voditeljica projekta Girls own STEM! Neke djevojke ‘vraćaju dug’ svojim osnovnim školama i vrtićima koje su pohađale pa organiziraju STEM edukacije za još mlađu djecu i mlade gdje dovode razne volontere i stručnjake, često i svoje bivše nastavnike i profesore koji im pomažu u kreiranju sadržaja.

Projekt Girls own STEM! okupio je srednjoškolke s područja Hrvatske, posebice onih koje dolaze iz socio-ekonomski slabije razvijenih sredina i okolnosti, koje su se odlučile za daljnji razvoj karijere i rad u STEM području.

Dio projekata bavi se i problemom mladih koji u svojim manjim mjestima nemaju gotovo nikakvih aktivnosti, pa su cure osmislile desetak raznih aktivnosti, u suradnji s općinom, gradom i lokalnim tvrtkama. Dio opreme su dobile iz donacija, a dio iz budžeta koji im je dodijelila udruga Bioteka. Svaki projekt na raspolaganju ima 660 eura. Ti budžeti se mogu kombinirati, ako djevojke osmisle neke aktivnosti koje će zajedno izvoditi.

Poseban dio edukacije u u sklopu projekta „Girls own STEM!“ bio je trodnevni Zimski kamp u Zagrebu. Foto: Bioteka

„Primjerice, imamo dva pčelarska projekta u kojima djevojke žele angažirati lokalnu zajednicu i podići populaciju pčela u Zagrebu, Samoboru i okolnim selima. Prvi pčelarski projekt bavi se postavljanjem „hotela” za divlje pčele, a nakon toga ideja je spojiti se sa samoborskim pčelarima kako bi se stvorila dodatna korist za širu zajednicu. Jedna djevojka u Jastrebarskom predložila je da se na više mjesta u gradu postave priručne kutije za prvu pomoć s osnovnom medicinskom opremom, slično defibrilatorima koje možemo zateći u nekim javnim garažama. Javne kutije za prvu pomoć bi poslužile u hitnim situacijama za sanaciju manjih ozljeda, jer većina ljudi ne nosi sa sobom zavoje, flastere, sterilnu kompresu, škare, itd. Ona će postaviti i senzore pomoću kojih će pratiti sadržaji tih kutija kako bi se moglo brzo ustanoviti što od opreme u pojedinoj kutiji nedostaje”, objašnjava Jelena Likić.

Djevojke su suočene s interdisciplinarnim načinom rada kakav rijetko susreću, a u kojem su, primjerice, iznosile problematiku i rješenja zadanih im izazova poput „kolonizacije Marsa“ ili „Chat GPT-a“

Interdisciplinarni pristup

Poseban dio edukacije u u sklopu projekta „Girls own STEM!“ bio je trodnevni Zimski kamp u Zagrebu, krajem siječnja i početkom veljače. Održano je sedam radionica na kojima su djevojke pobliže upoznate sa STEM područjem ljudskog djelovanja, niz edukacija koje će im koristiti u daljem razvoju ideja za projekte te dva panela sa STEM stručnjacima na kojima se raspravljalo o problemima s kojima se susreću. Važan dio Zimskog kampa bilo je i druženje i upoznavanje djevojaka sa sličnim interesima iz različitih dijelova Hrvatske. Djevojke su suočene s interdisciplinarnim načinom rada kakav rijetko susreću, a u kojem su, primjerice, iznosile problematiku i rješenja zadanih im izazova poput „kolonizacije Marsa“ ili „Chat GPT-a“. Zanimljivo je da neke među njima već naveliko programiraju.

 

Jelena Likić, predsjednica udruge Bioteka i voditeljica projekta Girls own STEM!. Foto: Bioteka

Sveobuhvatno mentoriranje

„Cilj našeg projekta je navesti djevojke na što više praktičnog rada i razvoj vještina koje im nedostaju, a nužne su u današnjem veoma promjenjivom svijetu u kojemu ne znamo kako će izgledati potrebe tržišta rada za nekoliko godina, stoga su vještine rješavanja problema više nego potrebne. Mentoriramo ih u svemu što možemo, počevši od pisanja obrazaca i priopćenja, prezentiranja ideja, pa sve do toga kako uopće uobličiti projektne prijedloge. Možemo to nazvati osnovama project managementa. Tražimo od njih i odgovor na pitanje što učiniti i ako im projekt ne uspije. Ono, da razviju i plan b i plan c scenarije. Mi smo s njima na svakom koraku – pregledavamo dokumentaciju koju proizvode, sugeriramo im kako nešto mogu učiniti bolje, a one i same vode evidenciju o projektima, primjerice moraju napisati koliko imaju suradnje s medijima, gdje im je izašao izvještaj o projektu, koliko imaju volontera i kako su ih angažirali, moraju sve svoje aktivnosti i fotografirati, itd. Projekt traje samo godinu i pol dana pa većinu tih djevojaka ipak nećemo pratiti do odabira studija no pomoći ćemo im da upoznaju različita STEM područja i lakše odaberu svoj budući fakultet i STEM karijeru”, kaže Jelena Likić.

Cilj projekta je navesti djevojke na što više praktičnog rada i razvoj vještina koje im nedostaju, a nužne su u današnjem veoma promjenjivom svijetu u kojemu ne znamo kako će izgledati potrebe tržišta rada za nekoliko godina.

Udruga Bioteka je glavni i jedni nositelj projekta Girls own STEM! pa nema formalnih projektnih partnera, već samo suradnike, od kojih ističu tvrtku 3M koja je na projektu od početka. Bioteka je okupila pedeset djevojaka putem poziva koji su poslani školama, općinama i gradovima te nekim drugim udrugama s raznim inicijativama u svim hrvatskim županijama.

„Natječaj smo proveli u dva kruga, na koji su se djevojke javljale u skladu s raspisanim uvjetima. Glavni uvjet je bio da je riječ o djevojkama iz težih socio ekonomskih situacija i da su iz slabije razvijenih dijelova naše zemlje. Dakle, tražili smo djevojke koje zbog nekog razloga nemaju jednake uvjete razvoja u usporedbi s „prosječnom” djevojčicom njihova uzrasta u Hrvatskoj. Na kraju smo dobili dosta mješovitu skupinu djevojaka. Bio je to dosta naporan dvomjesečni posao, jer je riječ o dosta samozatajnoj populaciji”, kaže Jelena Likić.

Stalna djelatnost

Girls own STEM! je projekt koji provodi inovativan način edukacije koji udruga Bioteka provodi već desetak godina, a do sada ga nije primjenjivala „na terenu” i s populacijom s kojom prije nije imala izravan kontakt. „To je svojevrsni eksperiment i za nas pa nas baš zanima što će cure sve napraviti. Ako se sve realizira kako predviđamo, potruditi ćemo se da nam bar jedan dio tog projekta postane naša stalna djelatnost. Cilj nam je napraviti i startup inkubator za projekte mladih djevojaka. Potražiti ćemo i nove izvore financiranja, jer potreba za ovakvom edukacijom ima sve više. Jedan aspekt svega toga je i borba s predrasudama prema STEM području, posebno u manjim sredinama, gdje se često smatra da te vještine nisu za djevojke”, zaključuje Jelena Likić koja ujedno poziva i zainteresirane tvrtke i donatore koje ovakav pristup zanima da joj se jave i sudjeluju u potpori ovim divnim, vrijednim i kreativnim djevojkama.

Girls own STEM! projekt udruga Bioteka provodi uz financijsku potporu tvrtke 3M kroz međunarodnu zakladu GlobalGiving, a od prosinca 2022. projektnim donatorima pridružila se i tvrtka MET Croatia Energy Trade.

Više o svemu tome pročitajte na mreži nad mrežama:

https://udruga.bioteka.hr/hr/girls-own-stem/
https://www.facebook.com/udrugabioteka/?fref=nf
https://www.instagram.com/udruga_bioteka/


Projekti povezani s projektom “Girls own STEM”:

http://lora.bioteka.hr
http://stem.bioteka.hr
http://www.stem-ambasadori.bioteka.hr
https://udruga.bioteka.hr/hr/zavrsen-projekt-stem-skole-za-djecu-panda-5/


Bioteka je okupila pedeset djevojaka putem poziva koji su poslani školama, općinama i gradovima te nekim drugim udrugama s raznim inicijativama u svim hrvatskim županijama. Foto: Bioteka

Saznaj više

  • Ciljana publika:

    Digitalne vještine u obrazovanju.

  • Digitalna tehnologija / specijalizacija:

    Digitalne vještine

  • Geografski opseg - Država:

    Hrvatska

  • Razina digitalnih vještina:

    Osnovno

  • Vrsta inicijative:

    Nacionalna inicijativa

  • Vrsta financiranja:

    Public_private

  • Datum početka:

    01.01.1970

  • Datum završetka:

    01.01.1970

Povezani sadržaj:

14. 02. 2023.

Stjecanje novih digitalnih i analitičkih vještina kroz edukaciju prilagođenu poslovnim potrebama: Primjer usavršavanja zaposlenika A1 u suradnji s Algebrom

Digitalna transformacija podjednako je važna tema i u izvorno digitalnom sektoru – telekomunikacij-ske tvrtke, nastojeći pratiti želje i očekivanja korisnika, suočene su s potrebom brzog razvoja novih proizvoda i brzih prilagodbi tržišnim prilikama. Isti su ti izazovi i pred njihovim zaposlenicima koji mo-raju ići ukorak s novim tehnologijama kao što su umjetna inteligencija, cloud, 5G, internet stvari, stroj-no učenje ili robotizacija. A1 Hrvatska je u sklopu programa podrške zaposlenicima u stjecanju novih (primarno digitalnih) znanja i vještina ostvarila suradnju s Algebrinom MBA poslovnom školom koja je stvorila prilagođene programe obrazovanja za zaposlenike A1. Takvih je zahtjeva za prilagođenom edukacijom, kažu u Algebri, od hrvatskih tvrtki u posljednje vrijeme sve više.

30. 11. 2022.

Kolegij “Digitalna transformacija medija” studentima na Bernaysu jedan je od omiljenih jer shvaćaju koliko im je ova vrsta obrazovanja dosad nedostajala

Dobar primjer premošćivanja raskoraka između praktičnih znanja koja se danas traže u medijima i industriji sadržaja s jedne strane, te onih znanja i vještina koja studenti stječu tijekom studija s druge strane, izborni je kolegij “Digitalna transformacija medija” na Edwardu Bernaysu. Koliko je studen-tima zanimljivo i važno razumjeti utjecaj digitalnih tehnologija na “tradicionalne” medije i koliko istovremeno žele naučiti o novim digitalnim medijskim platformama najbolje govori informacija da je ovaj izborni kolegij među najpopularnijim izborima studenata na ovom veleučilištu.

28. 07. 2022.

Vaučeri za obrazovanje odraslima otvaraju nove perspektive za usavršavanje

Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike u Hrvatskoj pokrenulo je u travnju 2022. inicijativu čiji je cilj olakšati pristup cjeloživotnom obrazovanju i raznim vrstama programa za usavršavanje odraslih osoba, bez obzira na to jesu li trenutačno zaposlene ili nezaposlene. Inicijativa je to koja se provodi u sklopu Nacionalnog plana otpornosti i oporavka (NPOO) a tijekom prva tri mjeseca primjene već je više od 600 osoba izrazilo želju za stjecanjem novih vještina te se prijavilo za korištenje vaučera za obrazovanje.

30. 11. 2022.

Kako Institut radijske industrije pomaže razviti radijske talente za novo, digitalno i konvergirano medijsko doba

Radijski program više nije linearan FM program – prate ga objave i interaktivna komunikacija s kori-snicima-slušateljima na digitalnim platformama. Mnoga radna mjesta koja su danas u samom sredi-štu radijske produkcije donedavno nisu još postojala. No, formalno obrazovanje budućih radijskih djelatnika ne prati potrebe koje se pojavljuju i brzo razvijaju u praksi. Institutu radijske industrije, prvom takvom institutu u Hrvatskoj, upravo je edukacija radijskih djelatnika za konvergirani radijski format jedno od područja rada na koja se fokusira.