21. 04. 2023.

Digitalno obrazovanje: Europska komisija poziva na poboljšanje digitalnih vještina među europskim građanima

U kontekstu Europske godine vještina Europska komisija donijela je 18. travnja dva prijedloga za potporu razvoju digitalnih vještina među europskim građanima. Prijedlozima se rješava nedostatak pristupa digitalnom obrazovanju i osposobljavanju na razini cijele vlade, kao i poteškoće u opremanju ljudi potrebnim digitalnim vještinama.

U kontekstu Europske godine vještina Europska komisija donijela je 18. travnja dva prijedloga za potporu razvoju digitalnih vještina među europskim građanima. Prijedlozima se rješava nedostatak pristupa digitalnom obrazovanju i osposobljavanju na razini cijele vlade, kao i poteškoće u opremanju ljudi potrebnim digitalnim vještinama.

Prvim prijedlogom, „Preporukom Vijeća o ključnim čimbenicima koji omogućuju uspješno digitalno obrazovanje i osposobljavanje”, države članice pozivaju se da osiguraju univerzalan pristup visokokvalitetnom digitalnom obrazovanju i osposobljavanju te da premoste digitalni jaz koji je postao još očitiji s obzirom na pandemiju bolesti COVID-19. U njemu se predlaže okvir za ulaganja, upravljanje i osposobljavanje nastavnika kako bi se postiglo učinkovito i uključivo digitalno obrazovanje.

Utim se prijedlozima naglašava potreba da svi diljem Europe imaju pristup digitalnom obrazovanju. Moramo učiniti mnogo bolje u području digitalnih vještina i tretirati ih s jednakom važnošću kao i čitanje i pisanje. Cilj je postići cilj od najmanje 80 % svih odraslih osoba s osnovnim digitalnim vještinama i 20 milijuna zaposlenih stručnjaka za IKT, uključujući puno više žena, do2030. Margrethe Vestager, izvršna potpredsjednica za Europu spremnu za digitalno doba

Drugi prijedlog, „Preporuka Vijeća o poboljšanju pružanja digitalnih vještina u obrazovanju i osposobljavanju”, odnosi se na različite razine digitalnih vještina u različitim segmentima stanovništva i sposobnost nacionalnih sustava obrazovanja i osposobljavanja da riješe te razlike. Poziva države članice da dosljedno pružaju digitalne vještine na svim razinama obrazovanja i osposobljavanja te da uspostave postupne ciljeve i ciljane intervencije za posebne prioritetne skupine ili skupine do kojih je teško doprijeti.

Europa spremna za digitalno doba mora predvoditi ne samo u području tehnologije, već i u obrazovanju. Naši sustavi obrazovanja i osposobljavanja moraju obuhvatiti prilike koje nudi digitalno doba i osnažiti učenike s kompetencijama i vještinama potrebnima za uspjeh u sadašnjosti i budućnosti. Moramo učinkovitije odgovoriti na povećane potrebe za digitalnim vještinama za učenje, život i tržište rada. Margaritis Schinas, potpredsjednik za promicanje europskog načina života

Kako će to funkcionirati?

Kako bi poduprla provedbu tih prijedloga, Komisija će olakšati uzajamno učenje i razmjenu među državama članicama i dionicima s pomoću instrumenata EU-a kao što je Instrument za tehničku potporu. Komisija će promicati i digitalno obrazovanje i vještine suradnjom u okviru Europskog centra za digitalno obrazovanje i programa financiranja EU-a. Ključno djelovanje Komisije bit će olakšavanje priznavanja certifikacije digitalnih vještina u okviru pilot-projekta europske potvrde o digitalnim vještinama, čiji je cilj povećati povjerenje u certifikaciju digitalnih vještina i njezino prihvaćanje u cijelom EU-u. Pilot-projekt provodit će se u suradnji s nekoliko država članica, a konačna europska potvrda o digitalnim vještinama bit će uvedena 2024. na temelju rezultata pilot-projekta i studije izvedivosti.

Prijedlozi suopćenito usklađeni s digitalnim desetljećem, kojim se nastoji osigurati da 80 % odraslih osoba ima barem osnovne digitalne vještine te da do 2030. u EU-u bude zaposleno 20 milijuna stručnjaka za IKT. Prijedlozi su u skladu i s europskim digitalnim pravima i načelima solidarnosti i uključenosti, u kojima se navodi da bi svi trebali imati pristup internetu i digitalnim vještinama, pri čemu nitko ne smije biti zapostavljen.

Naša suradnja s državama članicama EU-a u okviru Akcijskog plana za digitalno obrazovanje pokazala se korisnom za ukazivanje na naše slabosti i pronalaženje rješenja. Digitalni jaz i dalje postoji na našim područjima i društvima. Današnji prijedlozi otkrivaju našu viziju uključivog i visokokvalitetnog digitalnog obrazovanja. Uvjeren sam da će države članice, škole i ustanove za osposobljavanje, nastavnici, roditelji i učenici udružiti snage i pretvoriti našu viziju u stvarnost. Mariya Gabriel, povjerenica za inovacije, istraživanje, kulturu, obrazovanje i mlade

Sljedeći koraci

Komisija poziva države članice da brzo donesu prijedloge za dvije preporuke Vijeća te će osnovati skupinu na visokoj razini za digitalno obrazovanje i vještine kako bi podržala provedbu tih dviju preporuka.

Za više informacija

Pročitajte više o Komisijinim pozivima na poboljšanje digitalnog obrazovanja i pružanje digitalnih vještina.

 

© Europska unija, 2023.

Saznaj više

  • Digitalna tehnologija / specijalizacija:

    Softver

    Digitalne vještine

  • Razina digitalnih vještina:

    Osnovno

    Srednja

    Napredno

    Stručnjak za digitalni sektor

  • Geografski opseg - Država:

    Europska Unija

  • Vrsta inicijative:

    Institucionalna inicijativa EU-a